یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت در حالی این روزها در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه بر لزوم ثبات قیمت‌ها تأکید دارد که در کنار افزایش نامناسب برخی اقلام پرمصرف، قیمت روغن نباتی نیز طی ۱۹ ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

روغن

فارس نوشت: با اجرایی شدن فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در آبان 89 دولت تولید‌کنندگان را موظف کرد تا قیمت محصولاتشان را به نرخ‌های مهر ماه 89 باز گردانند. پس از این اتفاق شاید بتوان گفت تنها کالایی که از بین اقلام پرمصرف خانوارها در مهر‌ماه 89 مشمول افزایش قیمت شد روغن نباتی بود که در همان زمان حدود 20 درصد به قیمت این محصول اضافه شد.

این در حالی است که روغن نباتی پس از گذشت حدود 8 ماه یک بار دیگر نیز در اردیبهشت سال گذشته مشمول افزایش قیمت شد و رشد 9 تا 15 درصدی را تجربه کرد که البته رشد 9 درصدی شامل حلب 16 کیلویی روغن فله بود و اکثر محصولات مورد استفاده خانوارها افزایش قیمت حدود 15 درصدی را تجربه کردند.

به این ترتیب رشد 15 درصدی با احتساب قیمت‌هایی لحاظ شد که در مهر ماه 89 یکبار با رشد 20 درصدی همراه شده بودند.

هنوز مدت زیادی از این رشد حدود 35 درصدی قیمت‌ها (مهر 89 و اردیبهشت 90) نگذشته بود که در روزهای اخیر دولت بار دیگر با رشد 17 تا 20 درصدی قیمت روغن نباتی موافقت کرده و در واقع طی 19 ماه اخیر قیمت روغن نباتی حدود 55 درصد افزایش داشته است.

رشد نرخ ارز مهمترین دلیل افزایش رسمی قیمت روغن نباتی عنوان می‌شود در حالی که از یک سو نوسان نرخ ارز در اواخر سال گذشته شدت گرفت و در نتیجه رشد قیمت مهر 89 و اردیبهشت 90 چندان ناشی از افزایش نرخ ارز نیست و از سوی دیگر واردات روغن با استفاده از ارز دولتی صورت می‌‌گیرد که نرخ ارز دولتی نیز افزایش زیادی نداشته است. در عین حال با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از صنایع با مشکل افزایش قیمت تمام شده روبرو هستند اما سازمان حمایت با بسیاری از درخواستهای صنایع برای افزایش قیمت فروش موافقت نکرده و در مقابل، طی 19 ماه اخیر 3 مرتبه با رشد قیمت روغن نباتی موافقت کرده است.

سکوت سازمان حمایت در مقابل رشد پر ابهام قیمت خودرو و افزایش چند باره قیمت روغن نباتی قابل تأمل است.

کد خبر 166376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز