یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مطالعه نشان می‌دهد، افرادی که هر سال در معرض پرتو رادیولوژی دندان قرار می‌گیرند بیشتر احتمال دارد که به تومورهای مغزی مبتلا شوند

رادیوگرافی دندان

به گزارش ایرنا، این مطالعه توسط 'ایزابت کلوس' از 'دانشگاه ییل' و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از هزار و 433 بیمار آمریکایی 20 تا 79 ساله که به تومورهای مغزی مانند مننژیوم مبتلا بودند، انجام شده است.

بر اساس این مطالعه، بیمارانی که هر سال در معرض آزمایشات رادیوگرافی دندان قرار می‌گرفتند و خود را در معرض اشعه ایکس قرار می‌دادند نسبت به افراد سالمی که در گروه کنترل قرار داشتند، 4/1 تا 3 برابر بیشتر احتمال داشت که به مننژیوم مبتلا شوند.

با این حال میزان شیوع به نوع آزمایش دندانی که انجام می‌شود، اشعه ایکسی که در روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سن بیمار بستگی دارد.

مننژیوم توموری است که در غشای اطراف مغز و ستون فقرات تشکیل می‌شود. در بیشتر موارد این تومورها خوش خیم است و تا حدودی سریع‌تر رشد می‌کنند اما این تومورها می‌تواند باعث ایجاد خطرات معلولیت و مرگ و میر ناشی از برخی شرایط شود.

افرادی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنند اکنون در معرض پرتویی کم توان‌تر از قبل قرار می‌گیرند.

با این حال این مطالعه به دندانپزشکان و بیماران توصیه می‌کند که دلایلی که آنها را به رادیوگرافی دندان ارجاع می‌دهد، به دقت بررسی کنند.

کد خبر 166291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز