شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه عکس‎های مجید سعیدی با عنوان" قربانیان جنگ" که سال گذشته جزو فینالیست‌های کتاب سال 2011 عکاسی جهان بود، در نمایشگاهی گروهی از امروز(26 فروردین) در هلند برپا می‎شود.

عکاسی

به گزارش ایلنا، گالری عکس نوردرلیچت ( Noorderlicht ) در هلند به عنوان ادای احترام به عکاسی مستند، نمایشگاهی از آثار برندگان و نامزدهای اخیر سه مسابقه‌ بین‌المللی عکاسی مستند اجتماعی را از امروز تا 20 می (31 اردبهشت ماه 1391) برپا می‌کند.

در این نمایشگاه گروهی که محل آن در شهر گرونینگن، در شمال‌شرقی هلند است، مجموعه‌ عکس‌هایی از ۱۵ عکاس از سراسر جهان که در سال ۲۰۱۱ در سه مسابقه‌ عکاسی AnthropoGraphia، کتاب سال عکاسی 2011 و Prix Pictet به عنوان برنده یا راه یافته به مرحله نهایی رسیده‎اند، درمعرض نمایش قرار گرفته است.

از میان این 15 عکاس، مجموعه عکس مجید سعیدی باعنوان "قربانیان جنگ" درباره مجروحان مین‌ها و مهمات جنگی در افغانستان ا‌ست و پرتره‌هایی از مردم این کشور رنج‌کشیده را نشان می‌دهد که در اثر سال‌ها جنگ ویرانگر دچار معلولیت و ناتوانی‌های جسمی شده‌اند.

به گفته‌ برگزارکنندگان، حاصل گردهم آمدن این مجموعه عکس‌های گوناگون، برپایی نمایشگاهی درباره‌ کرامت انسانی، بی‌عدالتی‌های ناراحت‌کننده و جهان پایدار شده است.

مسئولان گالری نوردرلیچت می‌گویند: آثار منتخب این مسابقه‌های عکاسی چون با اهداف این نهاد فرهنگی در هلند که چند سالی ا‌ست در زمینه‌ عکاسی مستند فعالیت می‌کند، بسیار نزدیک است.

آنها هدف این موسسه را استفاده از عکاسی به‌عنوان رسانه‌ای که می‌تواند نقش مهمی در گفتمان‌ها و فرآیندهای اجتماعی بازی کند و جامعه‌ انسانی را با مسائل معاصر درگیر نماید، عنوان می‌کنند.

هدف دیگر این گالری اهمیت برگزاری مسابقات عکس با موضوع مستند اجتماعی و تشویق برای افزایش چنین مسابقاتی اعلام شده است.

جایزه‌ کتاب سال عکاسی که در سال 2011 برای اولین بار برگزار شد، به عنوان کیفرخواستی علیه بی‌عدالتی، ستم و خشونت بر ضدبشریت متمرکز شود.

در این نمایشگاه مجموعه عکس برنده‌‌ این جایزه به همراه ۶ مجموعه‌ دیگری که به مرحله‌ نهایی راه‌ یافته بودند، ازجمله مجموعه عکس مجید سعیدی به نمایش درآمده‌اند.

دو جایزه‌ «AnthropoGraphia» و Prix Pictet هم از سال ۲۰۰۹ برگزار می‎شود.

این مسابقات عکس نیز در زمینه مستند اجتماعی برگزار می‎شوند.

 

کد خبر 166157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز