دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتی» تألیف سالی آدامز و وینفورد هیکس با ترجمه سید محمد فکورپور در تیراژ3000 نسخه منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، مدیر انتشارات دفتر گفته است: با توجه به اینکه یکی از اهداف ما انتشار کتاب‌های آموزشی در حوزه مطبوعات برای روزنامه‌نگاران و دانشجویان است و تاکنون کتاب‌هایی مانند «خبر» تألیف یونس شکوخواه، «روش‌های مصاحبه خبری» تألیف مهدی محسنیان‌راد با استقبال فراوان علاقه‌مندان به این حوزه روبه‌رو شده و به چاپ‌های هشتم و نهم رسیده است، این دفتر بر آن شد که در زمینه انتشار کتاب‌های آموزشی به طور گسترده فعالیت کند.

خانم کیهان گفت: علاوه بر کتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتی»، کتاب‌های پیش‌بینی شده در حوزه آموزشی که در آینده نزدیک منتشر می‌شود عبارت‌اند از: «تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی»، «گرافیک مطبوعاتی»، «نوشتن برای روزنامه‌نگاری» و «عکاسی برای مطبوعات».

کیهان در باره کتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتی» گفت: سال پیش مترجم جوان و علاقه‌مند این کتاب جناب آقای سید‌محمد فکورپور چاپ آن را به انتشارات این دفتر پیشنهاد کردند و پس از بررسی و تأیید در شورای انتشارات روند آماده‌سازی، جرح و تعدیل و تصحیح مطالب شروع شد.

کتاب حاضر با ترجمه‌ای روان و ساده و با زبانی که به محاوره نزدیک است مخاطب خود را با اصول مصاحبه آشنا می‌کند و طریقه گردآوری اطلاعات را قدم به قدم به مخاطب خود آموزش می‌دهد. در جای جای کتاب از روزنامه‌نگاران مشهور نمونه و شاهد مثال آورده شده تا مطالب برای خواننده ملموس و قابل درک شود. نکتة اساسی و بسیار مهمی که نویسندگان این کتاب بر آن تأکید فراوان داشته‌اند مسائل عاطفی و روانی در برقراری ارتباط با مصاحبه‌شوندگان است؛ اینکه مصاحبه‌کننده در هر شرایطی چگونه می‌تواند بر بخت و اقبال خود در یک مصاحبه موفق و درخور بیفزاید یا شکست مصاحبه را تدارک ببیند و تریبون رایگان منافع مصاحبه شونده زیرک و باهوش خود شود.

مدیر انتشارات دفتر مطالعات افزود: کتاب حاوی 12 فصل، واژه‌نامه فارسی‌-‌انگلیسی، واژه‌نامه لغات و اصطلاحات روزنامه‌نگاری، سه مصاحبه ضمیمه و منابعی برای مطالعة بیشتر است.

روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها برای آشنایی بیشتر خوانندة با محتوای کتاب بخشی از فصل نخست را ارایه کرده است:

«هدف اصلی این کتاب، آماده‌کردن خوانندگان برای انجام مصاحبه‌های از پیش‌تعیین شده است که با تحقیق در مورد مصاحبه و طرح سؤالات شروع می‌شود و با بررسی و ویرایش گفته‌ها پایان می‌یابد.

شروع کتاب با فصلی در مورد مصاحبه‌‌های متداول است که نکاتی چند به مبتدیان می‌آموزد، مثلاً چگونه یک اعلامیه خبری را پیگیری کنند و یا اینکه چگونه ستون مربوط به صحبت‌های مخاطبان را پر کنند.

مصاحبه تلفنی، یادداشت‌بردای و ضبط گفت‌‌وگو در فصل‌های جداگانه بررسی خواهند شد. ضمناً رویکردهای مناسب در برابر مصاحبه‌شونده‌های خاص مانند مصاحبه‌شونده‌های بی‌تجربه و یا آنهایی که با اکراه صحبت می‌کنند، افراد آسیب‌پذیر، کودکان، داغ‌دیدگان یک حادثه و... نیز بررسی خواهد شد.

بخش مربوط به مصاحبه تلفنی به هیچ‌وجه جامع نیست. برای مثال، اگر چه در جای جای کتاب صحبت از خبرنگاران تفحصی به میان می‌آید، اما در تلاش نبوده‌ایم تا خوانندگان را راهنمایی کنیم که چگونه به صورت مخفیانه فعالیت‌های خبری خود را انجام دهند و یا چگونه برای سیاستمداران تبهکار دام بگذارند.

همچنین به بررسی مصاحبه با پرسش‌نامه پرداخته‌ایم. این مصاحبه شامل:

تهیه فهرست سؤالات استاندارد است که معمولاً از طریق دورنویس ارسال می‌شود و سپس پاسخ‌های داده شده ویراستاری می‌شوند. در هر صورت اگر سردبیر از شما چنین مصاحبه‌ای را می‌خواهد، آن را انجام دهید (حتی به عنوان عقب‌نشینی، مصاحبه پرسش‌نامه‌ای در مرتبه بعد از مصاحبه تلفنی قرار می‌گیرد) اما در هر صورت این کار را مصاحبه ننامید.

در این کتاب موضوعات مختلفی از قبیل موضوعات اخلاقی، حقوقی و حرفه‌ای که در طی مصاحبه پیش می‌آیند، در جای خود مورد بحث قرار گرفته‌اند. این نکات در فصل آخر جمع‌بندی شده‌اند. نگارش این فصل، دشوار بوده است. تعیین اصول کلی و پیش‌نویس قوانین عملی -آن هم برای سرمشق دیگران- خود یک مسئله است. مسئله دشوارتر از آن، تصمیم‌گیری در شرایط خاص است. بنابراین اگر در بعضی پیشنهادها و توصیه‌های انجام شده تا حدودی شک و تردید می‌بینید بدان علت است که در نهایت خبرنگار باید پاسخ‌های خود را برای سؤالات پیش‌آمده بیابد».

گفتنی است علاقه‌مندان می توانند کتاب یاد شده را با مراجعه به واحد فروش کتاب در دفتر مطالعات و یا انتشارات دستان (خ انقلاب، خ منیری جاوید نبش خیابان وحید نظری) و همچنین از طریق صفحه انتشارات وب‌سایت دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها خریداری کنند. هزینه ارسال کتاب‌ها برای افرادی که از طریق سایت اقدام کنند رایگان است.

کد خبر 16605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز