همشهری آنلاین: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به رقابت 178 هزار و 424 داوطلب در دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری در روز جمعه 25 فروردین، گفت:در این دوره به هیچ عنوان امکان تغییر رشته و حوزه امتحانی نیست.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تا فردا پنجشنبه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، گفت: درصورت وجود نقص احتمالی داوطلبان باید از امروز تا ساعت 18 فردا 24 فروردین ماه به حوزه‌های‌ رفع نقص کارت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد:به هیچ عنوان امکان تغییر رشته و حوزه امتحانی امکانپذیر نیست.

حسین توکلی افزود: داوطلبان‌ متقاضی شرکت‌ ‌در آزمون‌، برای پرینت کارت شرکت در آزمون باید در مهلت مقرر با مراجعه به سایت سازمان سنجش با وارد کردن اطلاعات شخصی شامل نام خانوادگی ونام ، سریال شناسنامه و تاریخ تولد و یا نام خانوادگی، نام و کد رهگیری یک نسخه پرینت از کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.

توکلی با تاکید بر اینکه داطلبان برای شرکت در جلسه آزمون باید پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار را به همراه داشته باشند، خاطرنشان کرد: آزمون سوالات امتحان اختصاصی در نوبت صبح و آزمون امتحان عمومی در نوبت بعدازظهر با پاسخنامه‌های جداگانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رقابت 178 هزار و 424 داوطلب در این دوره از آزمون، تصریح کرد: از این تعداد 107 هزار و 926 داوطلب مرد در این دوره از آزمون ثبت‌نام کردند که به عبارتی دیگر بیش از 60 درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به مقایسه تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته، گفت: همچنین تعداد داوطلبان در مقایسه با سال گذشته 35/45 افزایش داشته است.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به نحوه سوالات دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری، گفت: سوالات عمومی و اختصاصی آزمون هر یک از رشته‌های امتحانی به صورت تستی چهار گزینه‌ای است.

وی افزود: دفترچه سوالات هر یک از رشته‌های امتحانی انگل‌شناسی پزشکی، فیزیوتراپی، ویروس‌شناسی پزشکی، بهداشت باروری و بهداشت حرفه‌ای از گروه آزمایشی علوم پزشکی هستند دارای 70 سوال تستی است که داوطلبان ‌باید در مدت 120 دقیقه نسبت به پاسخگویی به سوالات دفترچه مذکور اقدام کنند، بنابراین تعداد سوالات کد رشته‌های مذکور که در برگ راهنمای شرکت در آزمون 100 سوال درج شده است به 70 سوال اصلاح می‌شود.

توکلی با بیان اینکه در این آزمون داوطلبان در هر کد رشته امتحانی علاوه بر مواد آزمون عمومی که شامل زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی است، به مجموعه‌ای از دروس تخصصی از دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کد رشته مورد نظر باید پاسخ دهند، اظهارکرد: ضرایب دروس امتحانی در هر یک از کد رشته‌های امتحانی عبارت است از زبان انگلیسی با ضریب دو، استعداد تحصیلی با ضریب یک، مجموعه دروس اختصاصی به عنوان یک ماده امتحانی با ضریب چهارو ضرایب هر یک از دروس اختصاصی گروه آموزشی علوم پزشکی در مقابل هر درس در دفترچه راهنمای آزمون دکتری 91 مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سطح سوالات امتحان تخصصی حسب مورد در حد دانش و تجربیات فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و در هر رشته مطابق فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی است، با اشاره به تستی بودن سوالات کلیه رشته‌ها، گفت: در تست‌های چهار گزینه‌ای برای هر پاسخ صحیح، سه نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط، به منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی یا تصادفی، یک نمره منفی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به داوطلبان پیشنهاد می‌شود که اگر پاسخ سوالی را اصلا نمی‌دانند، به آن سوال جواب ندهند؛ چرا که به سوال‌های بدون جواب، نمره نفی تعلق نمی‌گیرد و اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود، همه پاسخ‌های آن سوال غلط محسوب خواهد شد و به این سوال یک نمره منفی تعلق می‌گیرد.

مشاور عالی سازمان سنجش در خاتمه گفت: دفترچه‌های آزمون به صورت شخصی سازی طراحی شده است و دفترچه‌های آزمون نیز دارای تنوع است.

کد خبر 165824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز