همشهری آنلاین: شماره بهار فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی (رسانه) ویژه "سفرهای مطبوعاتی" منتشر شد.

روابط‌عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها اعلام کرد که به منظور انتقال یافته های این سفرها ، شماره جدید رسانه را به گزارش ها و مصاحبه های مرتبط با این رویداد" سفرهای مطبوعاتی" اختصاص داده است
لازم به ذکر است که این سفرها از سال 84 آغاز شد و تا بهار سال جاری ادامه داشت. در این سفرها یکصد و چهل مدیر روزنامه و یا خبرگزاری ، روزنامه نگار و عکاس حضور داشتند که 60 نفر ازمراکز خبری و روزنامه نگاری لبنان و 80 نفر نیز از مراکز خبری و مطبوعاتی در کشورهای اروپایی و ژاپن بازدید کردند.
روابط عمومی مذکور ضمن توضیحی مجمل از سفرهای پیشین مطبوعاتی تفاوت سفرهای جدید را با گذشته چنین بیان کرد:
در تاریخ نه چندان طولانی مطبوعات ایران پدیده هایی حضور داشته اند که با جراید ایران همنوایی و همپیوندی داشته است . از جمله می توان به سفرهای مطبوعاتی روزنامه نگاران به خارج از کشور اشاره کرد.می دانیم که این گونه سفرها یا به صورت شخصی بوده یا دولت با هزینه خود برنامه این سفر ها را تدوین می کرده است.
بخشی از سفرنامه های چاپ شده در دهه های گذشته نیز بر گرفته از این دو نوع سفر (شخصی ، دولتی ) بوده است.
بنابراین سفر های مطبوعاتی پدیده جدیدی نبوده است . اما نکته ای که می توان درباره آن سخن گفت رهیافت جدید و میزان توجه دولت به این پدیده است . به جرات می توان گفت که تا قبل از سال 1384 دولت به این وسعت و گستردگی برنامه ریزی در این باره نکرده بود.
از ابتدای سال 84 با فراهم شدن بودجه و باقی امور اداری ، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها با مشورت تعدادی از روزنامه نگاران ، چند کشور را به عنوان مناسب ترین کشورها به لحاظ تکنیک و حرفه روزنامه نگاری ، انتخاب کرد .که در نهایت کشورهای لبنان ، انگلستان ، آلمان ، فرانسه و ژاپن انتخاب شدند.
روابط عمومی یاد شده همچنین شماری از اهداف سفرهای مطبوعاتی را چنین اعلام کرد:
1- آشنایی روزنامه‌نگاران با تجربیات موفق کشورهای دارای نظام رسانه‌ای پیشرفته.
2- کسب تجربه از روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و نظام رسانه‌ای کشورهای مذکور.
3- واقعی‌سازی بینش و ذهنیت روزنامه‌نگاران کشورمان در مورد رسانه‌های کشورهای پیشرفته و همچنین واقعی سازی ذهنیت روزنامه نگاران خارجی از تحولات در ایران.
4- شناسایی مالکیت و مدیریت رسانه‌ها در کشورهای دارای نظام رسانه ای پپشرفته.
5- آگاهی از نقش و کارکرد انجمن ها و سندیکاهای تخصصی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران.
6- آشنایی با تحولات جدید عرصه اطلاع رسانی، تنوع و تکثر رسانه ها.
7- ایجاد فضایی مناسب جهت گفتگو میان روزنامه نگاران ایرانی و همتایان خارجی.
به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات در این شماره فصلنامه رسانه علاوه بر گزارش ها و گفتگوهایی مرتبط با فعالیت رسانه ای کشورهای ژاپن ، لبنان ، فرانسه ، انگلستان و آلمان ، صورت قوانین و مقررات مطبوعاتی شماری از کشورها نیز به شرح زیر چاپ شده است:
* انجمن مطبوعات ژاپن.
* قانون بیشه (قانون توزیع نشریات فرانسه ).
* قانون سندیکای روزنامه نگاران کردستان -عراق.

کد خبر 1651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز