جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

عدم‌تحقق وعده‌های قبلی برای ایجاد ثبات در بازار مسکن تا حدودی باور وعده‌های جدید در این زمینه را مشکل کرده است.

ابوالفضل صومعلو

اما این بار ابوالفضل صومعلو معاون وزیر راه و شهرسازی به‌گونه‌ای از دستور کار این وزارتخانه در سال‌جاری سخن می‌گوید و آنقدر به اثربخشی افتتاح‌های جدید در کنترل قیمت‌ها اطمینان دارد که می‌تواند یقین افکار عمومی به افزایش قیمت‌ها را حداقل به تردید تبدیل کند.

  • فصل نقل‌وانتقالات در پیش است؛ دولت چه تدابیری برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها اندیشیده است؟

در سال‌جاری کل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در سراسر کشور افتتاح خواهد شد و این حتما بر بازار مسکن تأثیرگذار بوده و اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد. از طرفی با آماده شدن حدود 190 هزار واحد مسکونی در اطراف پایتخت، بسیاری از ساکنان فعلی شهر تهران به شهرهای جدید پرند، هشتگرد و پردیس می‌روند و در نتیجه واحدهای مسکونی متعددی در نقاط مختلف تهران آماده عرضه به متقاضیان خرید و اجاره می‌شود.

  • آیا برنامه زمان‌بندی شده و مدونی برای این افتتاح‌ها وجود دارد؟

بله، براساس برنامه‌ای که با توجه به وضعیت فعلی واحدهای مسکونی از لحاظ میزان پیشرفت تدوین شده قرار است در سه ماهه اول سال 272 هزار واحد افتتاح شوند که از این تعداد 37 هزار واحد سهم تهران است. در سه ماهه دوم واحدهایی افتتاح خواهند شد که به بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی در پایان سال 90 رسیده‌اند.

تعداد این واحدها 445 هزار واحد بوده و در این مرحله سهم تهران 66 هزار و 694 واحد است. تعداد واحدهایی که هم‌اکنون در مرحله اسکلت هستند 246 هزار و 819 واحد برای کل کشور و 28 هزار و 660 واحد برای استان تهران است. این واحدها در سه ماهه سوم سال افتتاح خواهند شد. آخرین مرحله مربوط به سه ماهه آخر سال است که در این مرحله 465 هزار واحد مسکن در کل کشور و 60 هزار واحد در تهران مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. این افتتاح‌ها به‌طور قطع موجب ثبات در بازار مسکن می‌شود.

سال گذشته هم با جدیت از تأثیر افتتاح‌ها بر کنترل قیمت مسکن سخن می‌گفتید اما مشکل زیرساخت‌ها موجب بروز اختلالات بسیاری در زمینه افتتاح‌ها و نیز انحراف از اهداف ترسیم شده و افزایش شدید قیمت‌ها در این بازار شد.
بله ولی در حال حاضر بنده هر هفته به همراه نماینده ویژه وزیر نیرو در شهر جدید پرند جلسه داریم و برای تأمین آب و برق و گاز این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنیم. دولت هم یک اعتبار 100 میلیارد تومانی برای شهر پرند اختصاص داده تا زیرساخت‌های آن تکمیل شود. الان بیش از 62 هزار واحد در این منطقه در حال آماده‌سازی‌ است اما در مورد زیرساخت‌ها یک مقدار عقب است. مأموریت وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو این است که هر هفته در این منطقه جلسه برگزار کرده و برای این موارد به‌صورت ویژه تصمیم‌گیری کنند.

  • ارزیابی شما از افزایش شدید قیمت‌های مسکن در سال گذشته چیست؟

بنده قبول ندارم که سال گذشته قیمت‌ها در این بازار به‌شدت افزایش یافته است. براساس آمارها و گزارش‌های رسمی این افزایش به‌طور میانگین 10 تا 11 درصدبوده است.

  • آیا برنامه ویژه‌ای برای پایتخت در دستور کار نیست؟

برنامه مسکن تهران در سال 91 بیشتر در قالب مسکن خودمالکین و بافت‌های فرسوده است. برای شهر تهران علاوه بر اینکه در حدود 70 هزار واحد مسکن 99 ساله دیده شده، یک مسکن ویژه هم در حال برنامه‌ریزی است که تابه‌حال 60 هزار واحد آن برای واگذاری در مناطق 22 گانه آماده شده است.

کد خبر 165080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز