سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

یوسف مجتهد: سعی کردیم در تلاشی رسانه‌ای و آنچه دین ما در قبال ایثارگران است انجام وظیفه کنیم.

موسسه همشهری همواره خود را مدیون ایثارگران و خانواده معظم‌شهدا می‌داند و بر آن است تا با هرآنچه در توان دارد در خدمت این قشر معظم باشد. دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، بیان و پیگیری مشکلات آنان، آشنا کردن ایثارگران با قوانین و حقوق قانونی، پاسخ به سئوالات و... بخشی از اقدامات همشهری در قبال ایثارگران در سال گذشته است. خدا را شاکریم که این ارتباط، یکسویه نبوده و بیش از ‌3هزار تماس ایثارگران از اقصی نقاط کشور و طرح موضوعات مختلف از سوی آنان و ارائه پاسخ قانونی از نقاط قوت این ارتباط دوسویه بوده است.

امید است در سال جاری با اهتمام بیشتر همچنان پیگیر حقوق قانونی ایثارگران باشیم. در رسالتی که داریم به دنبال تخریب هیچ شخص یا نهادی نیستیم و فقط به دنبال حقوقی هستیم که قوانین مصوب آن را تایید کرده است و سعی داریم. با ایجاد فضای مناسب به نقد و بررسی اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص وظایف قانونی که در قبال ایثارگران دارند بپردازیم و از مسئولین نهادهای ایثارگری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواستاریم با ارتباطی فعال پاسخگوی معضلات و مشکلات موجود باشند و از موضع انفعالی که شایسته این سازمان‌ها نیست خارج شوند. قطعا اقدامات برجسته و مثبت آنان نیز مورد غفلت واقع نخواهد شد. از تشکل‌های ایثارگری که به منظور دفاع و تبیین حقوق ایثارگران و ارتباط مفید و موثر با مسئولین تشکیل شده‌اند، خواهانیم که نقشی موثرتر و محوری‌تر در قبال حقوق ایثارگران ایفا کنند و همشهری را در این مسیر یار ویاور خود بدانند.

مجلس شورای اسلامی که وظیفه راهبردی تصویب و نظارت بر اجرای قوانین را دارد و به اذعان ایثارگران و کارشناسان کارنامه‌ای ناموفق در تصویب قوانین ایثارگران داشته است، ضعف موجود را برطرف کند و در تصویب قانون بودجه91 جبران مافات کرده و با اصلاح و ترمیم قوانین حقوق تضییع شده را اعاده کند. شاید عمر این مجلس به اصلاح و تصویب نهایی لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نرسد اما می‌تواند مقدمه‌ای برای مجلس نهم فراهم کند تا مدت طولانی 10ساله بی‌اعتنایی به این قانون، پایان پذیرد.

دستگاه‌‌های اجرایی و دولت در اجرای قوانین ایثارگران کوتاهی بسیاری داشته‌اند که در مقالات آتی به آن خواهیم پرداخت و پیگیری مستمری در این‌باره خواهیم داشت. امید است در سال جدید شاهد تکرار این کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها نباشیم و با احترام به قانون در اجرای این مصوبات قانونی شاهد تحولی جدی باشیم.

سازمان‌های نظارتی، محاسباتی و قضایی از قبیل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و دیوان عدالت اداری به رسالت قانونی خود بیش از گذشته عمل کرده و حقوق از دست رفته ایثارگران را تامین کنند و دستگاه‌های اجرایی که از مسیر قانون خارج شده را به مسیر مستقیم قانون هدایت کنند. سزاوار نیست ایثارگران در کشوری که فضای آن معطر به رایحه دل‌انگیز شهادت است برای احقاق حقوق خود دائما به این سازمان‌ها متوسل شوند. ایثارگران همچنان مشکلات و معضلاتی را که جنبه عمومیت بیشتری دارد با همشهری در میان بگذارند. همشهری تلاش می‌کند پیگیرتر از گذشته به این امر مهم بپردازد، شاید گامی کوچک در خدمت به ایثارگران برداریم و بر ذخایر اخروی خود بیفزاییم.

کد خبر 164797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز