همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش گفت: سالمندان بیش از جوانان به ویتامین نیاز دارند این در حالیست که آنان با حذف میوه‌ها و سبزی‌ها از رژیم غذایی، خود را از دریافت ویتامین‌ها محروم می‌کنند و تنبلی روده‌های آنان تشدید می‌شود.

سالمندان و مصرف میوه

دکتر حسین خدمت در گفت وگو با ایسنا، افزود: سالمندان به جای مصرف میوه به خوردن آب میوه و کمپوت روی می‌آورند. در حالی که آب میوه‌ها و کمپوت‌ فاقد همه ویتامین‌های میوه تازه است.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به فواید تفاله‌های میوه‌ها اظهار کرد: معمولا هنگام گرفتن آب‌ میوه، تفاله‌های میوه دور ریخته می‌شود این در حالیست که اگر تفاله با آب میوه مخلوط شود، آب میوه همان خواص میوه تازه را خواهد داشت چرا که تفاله‌ها نقش اصلی را در تقویت دستگاه گوارش دارند و حاوی ویتامین‌های زیادی مانند ویتامین‌های محلول در آب و چربی هستند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ با توجه به آن‌ که بیشتر سالمندان از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا دندان‌های آنان پوسیده است لازم است از میوه‌های رسیده‌تر یا میوه‌های رنده شده یا پوره میوه استفاده کنند تا هم راحت‌تر آن‌ها را بجوند و هم ویتامین‌ها و املاح کافی را دریافت کنند. از سوی دیگر استفاده از میوه‌های تازه باعث پیشگیری از یبوست و تقویت دستگاه گوارش می‌شود البته لازم است میوه‌ها و سبزی‌ها پیش از مصرف به‌ خوبی شسته و ضدعفونی شوند.

خدمت در پایان گفت: بعضی از سالمندان که معده و روده ضعیف‌تری دارند با خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها دچار علایم گوارشی بیشتری می‌شوند بنابراین این مواد را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند اما آنان با انجام این کار با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند.

کد خبر 164734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز