گراتن که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوراک‌ها در جهان است، با استفاده از مواد غذایی مختلفی قابل تهیه است و این بار ما آن را تنها با استفاده از سیب‌زمینی آماده کرده‌ایم. طرز تهیه گراتن سیب زمینی را در ادامه بخوانید.

gratin - گراتن سیب زمینی

به گزارش همشهری‌آنلاین، گراتن سیب‌زمینی از جمله غذاهای ساده و خوشمزه به خصوص برای روزهایی است که ایده خاصی برای ناهار و شام ندارید. گراتن سیب‌زمینی را که غذایی با ریشه فرانسوی است به روش‌های مختلف درست می‌کنند: با قارچ یا بدون قارچ، با گوشت یا بادمجان و البته با سس بشامل.

گراتن یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوراک‌ها در جهان است و با استفاده از مواد غذایی مختلفی قابل تهیه است و این بار ما آن را تنها با استفاده از سیب‌زمینی آماده کرده‌ایم. طرز تهیه گراتن سیب زمینی را در ادامه بخوانید

مواد لازم (برای ۸ نفر)

خامه: ۲ پیمانه
شیر: یک پیمانه
سیر: ۷ حبه،‌ کاملا خرد شود.
رزماری: مقدار کم
آویشن: مقدار لازم
نمک و فلفل: مقدار لازم
سیب‌زمینی متوسط:‌ ۶ عدد،‌ پوست کنده شود.
کره: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی | ترفند درست کردن سس بشامل

طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی

۱- فر را از قبل روی درجه ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

۲- درون قابلمه‌ای،‌ خامه، شیر،‌ سیر، رزماری، آویشن و نمک و فلفل را روی حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه حرارت داده و کنار بگذارید.

۳- در این میان، سیب‌زمینی را به صورت نازک برش داده و زیر آب سرد بشویید و آن‌ها را با دستمال خشک کن خوب خشک کنید.

۴- درون یک ظرف مقاوم به حرارت را با یک قاشق چای‌خوری کره چرب کرده و برش‌های سیب‌زمینی را به صورت یک لایه در کف ظرف بچینید و نیمی از مخلوط خامه تهیه شده را روی آن بریزید، (سعی کنید سیب‌زمینی‌ها را طوری بچینید که لبه‌های آنها کمی روی هم قرار گیرند) این مرحله را دوباره تکرار کرده و مابقی مخلوط خامه را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و از کره باقیمانده به صورت نقطه نقطه روی مخلوط بریزید.

۵- روی ظرف را با فویل پوشانده و آن را درون فر به مدت ۴۵ دقیقه، حرارت داده سپس روکش فویل را بردارید و تا زمانی که روی آن طلایی مایل به قهوه‌ای شود  حدود ۴۵ دقیقه) دوباره حرارت دهید.

گراتین سیب‌زمینی

طرز تهیه سس بشامل

۱- سس بشامل یا همان سس سفید یک سس خوشمره و کاربردی برای پخت انواع اسنک و انواع غذاهای فست‌فودی از جمله لازانیاست، پس بد نیست طرز تهیه کامل آن را بلد باشید.

۲- برای درست کردن سس سفید یا سس بشامل یک قاشق کره و یک قاشق آرد همه منظوره را با هم به مدت یک دقیقه تفت دهید. یک لیوان شیر را کم کم به این مواد اضافه کنید تا مواد سس گوله نشود و مرتب هم بزنید تا سس به غلظت فرنی برسد. در مرحله بعد ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه را اضافه کنید. اگر احیانا سس بشامل سفت شد بعد از ده دقیقه دو سه قاشق شیر به آن اضافه کنید.

چند نکته برای درست کردن گراتن سیب‌زمینی

۱- برای کوتاه‌تر شدن زمان پخت می‌توانید سیب زمینی‌ها را حدود ۸ دقیقه آبپز کنید سپس آنها را با دستمال آشپزخانه خشک کرده و برای تهیه این غذا ورقه کنید؛ در این صورت کل زمان پخت در فر ۳۵ الی ۴۵ دقیقه خواهد بود.

۲- از تره‌فرنگی، چند ساقه پیازچه یا یک عدد پیاز هم می‌توانید استفاده کنید. اگر از پیاز برای تهیه این غذا استفاده می‌کنید آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید.

منابع: dashrecipes، اکالا

کد خبر 164700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز