همشهری آنلاین: یک تحقیق کوچک نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از اسید چرب آلفا لینولنیک،می‌تواند باعث استحکام استخوان‌ها شود و برخلاف تصور عمومی حتما لازم نیست آن را با مصرف ماهی به دست آورد.

اسیدهای چرب اومگا- 3  مانند اسید آلفا لینولنیک نوعی از اسید‌های چرب چنداشباع‌نشده (PUSA) هستند.اغلب راهنماهای تغذیه مصرف رژیم غذایی غنی از PUFA و دارای میزان کم چربی‌های اشباع‌شده را پیشنهاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر ربکا ال کوروین از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و سرپرست این تحقیق گفت:‌ "یافته‌های ما دال براین است که با خوردن گیاه‌هان غنی از اسید  آلفالینولنیک، مانند گردو و روغن دانه کتان می‌توان باعث استحکام استخوان‌ها شد و این خبر خوبی برای افرادی است که ماهی دوست ندارند."

این یافته‌های جدید که در نشریه Nutrition به چاپ رسیده‌اند، بر اساس تحقیقی بر روی 23 نفر هستند که در طول یک دوره 6 هفته‌ای یکی از این سه نوع رژیم غذایی را امتحان کردند:
 رژیم غذایی معمول آمریکایی که میزان PUFA آن کم است، رژیم غذایی غنی از اسیدآلفا لینولنیک، و رژیم غذایی غنی از اسید لینولئیک، یک PUFA از گروه اومگا-6.

رژیم غذایی غنی از اسید لینولنیک، و به میزان کمتر رژیم غذایی حاوی اسید لینولئیک باعث تغییراتی در بدن افراد شدند که بیانگر کاهش تلاشی استخوان بود، پدیده‌ای که انتظار می‌رود باعث استحکام استخوانی شود.

با این حال به نظر نمی‌رسید هیچکدام از این رژیم‌های غذایی در افزایش تشکیل استخوان جدید نقشی داشته باشد.

به گفته کوروین نتیجه عملی این تحقیق این است که برای بهبودی سلامت استخوان باید غذاهای گیاهی غنی از اسیدهای چرب اومگا-3 خورد.

کوروین گفت: "گر چه  اسید لینولئیک نیز دارای اثرات مفیدی بود، افزایش مصرف آن را توصیه نمی‌کنم، چرا برخی پژوهش‌ها بیانگر رابطه‌ای میان اسیدهای چرب اومگا-6 و اثرات التهابی است."

کد خبر 16433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز