چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

خود شما بهتر از هر کس دیگر می دانید چه عواملی موجب چاقی شما می‌شود اما شاید بد نباشد برای این تعطیلات نوروز بار دیگر توصیه‌هایی را بخوانید؛ شاید این بار آنها را به کار بستید! اول از همه این نکته را در نظر بگیرید.

سیب - چاقی

 تنها زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید، غذا بخورید و از سر بی‌حوصلگی، بیکاری و استرس سراغ یخچال نروید. سعی کنید بیشتر از 2 یا نهایت 3‌خانه در روز برای دید و بازدید عید نروید. یکی از مهم‌ترین عوامل چاقی لم دادن مداوم جلوی تلویزیون است که وسوسه خوردن تنقلات را زیاد می‌کند، بنابراین نخستین کاری که باید انجام داد، دور از دسترس قرار دادن آجیل و شیرینی و استفاده از آنها فقط برای پذیرایی از میهمان است.

سعی کنید ظرف آجیل را در دو ظرف شیرین و شور تفکیک کنید تا میهمان‌هایی که به بیماری فشارخون، بیماری قلبی و... مبتلا هستند با اطمینان خاطر پذیرایی شوند . خودتان هم حین مصرف میزان کالری‌های آن را درنظر داشته باشید. یک پیاله آجیل حاوی 5 عدد از انواع پسته، بادام، فندق، تخمه و بادام‌هندی و زمینی 380‌کالری ارزش غذایی دارد. اگر به آن یک عدد شکلات که دست رد به آن نخواهید زد تا چای‌تان را نوش جان کنید و یک عدد شیرینی که از آن هم نمی‌توان گذشت بیفزایید،جمعا 70‌ کالری دیگر به آن قبلی باید اضافه کرد که موجب می‌شود در هر عید دیدنی جمعا 450 کالری دریافت کنید؛ تقریبا معادل کالری دریافتی از یک وعده اصلی غذایی.

در سفرهای نوروزی غذای پخته حمل نکنید

تأکید وزارت بهداشت این است که خانواده‌ها در هیچ شرایطی همراه خود غذاهای پخته حمل نکنند چرا که غذاهای پخته باید در دمای زیر 4‌درجه یا بالای 60‌درجه نگهداری شوند. محصولات و موادغذایی فرآوری شده مثل مرغ، گوشت و ماهی را از همان شهری که در آن حضور دارید خریداری کنید. تخم‌مرغ پخته هم اگر بیشتر از 2 ساعت در هوای آزاد باقی بماند دچار فساد می‌شود. در این میان مسمومیت غذایی مهم‌ترین بیماری در ایام عید است که به سراغ مسافران می‌آید. آن هم به‌علت خوردن غذاهای مانده از قبل؛ چون اکثر مسافران غذا را در شروع سفر طبخ کرده و حین سفر مدام آن را گرم کرده و استفاده می‌کنند.مصرف کنسروها درصورت توجه به تاریخ انقضا، تولید و دستورات روی قوطی مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر قوطی کنسرو دارای برآمدگی بود و با فشار دوطرف بر سر جای خود برگشت، نشان از فساد آن محصول دارد ولی اگر برآمدگی در یک سمت بود و درصورت فشار به جای خود برنگشت از لحاظ سلامتی و مصرف مشکلی ایجاد نمی‌کند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع نوروزی

بسیاری از مردم در مسافرت دچار اسهال یا یبوست می‌شوند یا حالت تهوع پیدا می‌کنند، البته همراه با بی‌اشتهایی. در کنار بی‌اشتهایی خیلی از افراد هم دچار پرخوری مفرط می‌شوند. خوردن غذاهای سنگین و تنقلات افراد را دچار دل‌درد‌های طولانی و حالت تهوع می‌کند. اسهال 20 تا 50‌درصد مسافران را مبتلا می‌کند. برای پیشگیری از اسهال در مسافرت از غذاخوری‌های غیربهداشتی استفاده نکنید و در تهیه و مصرف غذا و میوه، نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید. مصرف میوه و سبزی باید پس از شست و شوی کامل، به حد کافی انگل زدایی و گندزدایی شود.

داروهای پرمصرف را قبل از سفر تهیه کنید

اگر شما یا همراهانتان قصد مسافرت دارید و خدای ناکرده دچار بیماری خاصی بوده و مثلا به‌علت دیابت از انسولین استفاده می‌کنید یا به‌علت بیماری مزمن مجبور هستید به‌مدت طولانی از دارو استفاده کنید باید به اندازه کافی داروهای مصرفی را به همراه ببرید زیرا ممکن است داروها تحت عناوین تجارتی مختلف و در دوزهای متفاوت از کشورمان تهیه شده باشد و لذا مصرف آنها منجر به بیش مصرفی یا سایر عوارض می‌‌شود.

سعی کنید در مسافرت یک کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و همسفران‌تان و آخرین نسخه‌های پزشکی‌تان را بگذارید. همچنین اگر عینک اضافی دارید آن را همراه خود ببرید. بیماران قلبی هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند. اگر داروهایی را به‌طور مرتب مصرف می‌کنید به مقدار کافی آنها را به همراه ببرید.اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماری‌های قلبی، بیماری قند یا بیماری خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردنبند یا مچ‌بند داشته باشید.در مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسکن‌های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول‌های ضدعفونی و وسایل پانسمان در کیف بهداشتی خود همراه ببرید.

اهدای خون را فراموش نکنید

با توجه به بالابودن آمار تصادفات در سفرهای نوروزی و نیاز همیشگی به خون و فراورده‌های آن، از مردم درخواست می‌شود در ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، با مراجعه به مراکز ثابت و سیار انتقال خون و اهدای یک واحد خون، نیازمندان را یاری کنند.خونی که هموطنان اهدا می‌کنند به مصرف بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سرطانی، نوزادان مبتلا به زردی، تصادفات، عمل‌های جراحی، سوختگی‌ها و آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه می‌رسد. با توجه به اینکه نیاز به خون و فراورده‌های خونی یک نیاز مداوم و همیشگی است و تهیه فراورده‌هایی مثل پلاکت تنها از خون تازه امکان‌پذیر است، با اهدای خون خویش در ایام تعطیلات نوروزی بهار را به بیماران نیازمند به خون هدیه کنید.

کد خبر 163602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز