مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه شهری: ششمین مانور مدیریت بحران در یکی از روزهای دهه نخست اسفند ماه جاری (هفتم، هشتم و نهم اسفند) برگزار می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد این مانور نسبت به مانورهای قبلی عدم اطلاع مردم و مسئولان حتی شهردار تهران به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران از زمان و مکان  دقیق وقوع این زلزله فرضی است.

مازیار حسینی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: از دیگر ویژگی‌های این مانور شبیه سازی واقعی زلزله‌ای است که بر مبنای سطح E3 یعنی یک بحران گسترده در شهر طراحی شده است. در این گونه حوادث تنها کلیه سطوح مدیریت بحران شهرها فعال خواهد بود.

 بنابراین نیازی به حضور استان‌های معین و یا نیروهای امداد بین‌المللی نیست.

به گفته حسینی ششمین مانور زلزله شهر تهران پس از یک سال تلاش گسترده از سوی 30 سازمان درگیر به گونه‌ای قانون محور، منطقه محور و مردم محور طراحی و سعی شده با بازپیرایی تجارب پیشین نقاط قوت و ضعف مانورهای قبلی را استخراج نموده، مستندات و قوانین مدیریت بحران را مجدداً بازنگری و برنامه‌های عملیاتی استاندارد را طراحی و تصحیح نماییم.

وی گفت: در این مانور علاوه براینکه به تمامی عوامل اجرایی در مناطق شهرداری تهران آموزش‌های لازم ارایه خواهد شد، به توجیه و هماهنگی تمامی سازمانهای درگیر، سازماندهی و ایجاد نظام مستندسازی و فعال‌سازی سیستم ارزیابی مانور توسط یک گروه 200 نفره اقدام خواهد شد.

حسینی در توضیح رویکرد محله محوری و مردم محوری در مانور زلزله پیش‌رو گفت: از آنجا که در شهرهای بزرگ هنگام حوادث غیرمترقبه امکان اعزام سریع نیروهای تخصصی به تمام مبادی حادثه دیده میسر نیست لذا طرح توانمندسازی مردم و مشارکت شورایاری‌های محلات را در امدادرسانی به حادثه دیدگان در ساعات طلایی اولیه وقوع حادثه در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به اینکه ششمین مانور زلزله تهران در 2 شاخه طراحی و اجرا خواهد شد، گفت: شاخه اول شامل عملیات  نمایشی و میدانی در قالب تخلیه اضطراری، اسکان اضطراری و انتقال مصدومین به بیمارستانها و ارائه خدمات بهداشتی، برپایی درمانگاه‌های اضطراری و صحرایی، کمک گرفتن از بالگرد امدادگر و مسدودکردن یک بزرگراه با هماهنگی پلیس راهوار و بازگشایی مجدد آن است و شاخه دوم این مانور سنجش توانمندی سازمان‌ها نسبت به واکنش اضطراری و مدیریت آنها در80 مأموریت و حادثه فرضی طراحی شده نظیر اطفاء، جستجو و نجات، امنیت و انتظامات، خرابی شریانهای حیاتی و تأسیسات عمومی و... است.

کد خبر 16344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز