دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرای استانداردهای اجباری خودرو ازجمله تکالیف قانونی سازمان استاندارد ملی ایران، شرکت‌های خودروسازی و پلیس راهور است که به‌رغم تعیین مهلت‌های قانونی هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است.

نظام الدین برزگری

در این باره با نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا سازمان استاندارد برای رعایت استانداردهای اجباری خودرو با خودرو‌سازان مماشات کرده‌ است ؟

واقعیت آن است که در 40 سال گذشته این خودروها تولید می‌شده و اگر مماشاتی نیز با خودرو‌سازان داخلی صورت گرفته طی دهه‌های گذشته بوده است اما از سال 88 به صورت جدی موضوع استانداردهای خودرو را مطرح کردیم و با کمک مصرف‌کنندگان و رسانه‌ها اکنون 80 تا 90درصد این استانداردها در تولید خودرو رعایت می‌شود. علت تمدید مهلت رعایت برخی استانداردهای خودرو آن بوده است که شرکت‌های خودروسازی را ملزم کردیم تا خودروهایی را که از 40سال پیش تا کنون تولید می‌کردند در یک دوره زمانی یک‌ساله به برخی استانداردها تجهیز کنند و در برخی موارد اجرای این استانداردها نیاز به اعمال تغییراتی در بدنه یا موتور خودروهای تولید داخل داشت. بر این اساس اگر مهلتی برای رعایت استانداردها به شرکت‌های خودروسازی داده شده است، به‌دلیل رفع مشکلات خطوط تولید بوده است.

  • چرا خودرو‌سازان استانداردهای اجباری را به‌عنوان آپشن محسوب کرده و از مشتریان هزینه دریافت می‌کنند؟

رعایت استانداردهای اجباری الزامی است اما نصب کیسه هوا و ترمز ضدقفل جزو استانداردهای اجباری خودرو نبوده و الزام شرکت‌های خودروسازی به رعایت این استانداردها برای افزایش ایمنی است. در واقع این استانداردها جزو آپشن محسوب می‌شود اما اطلاعی در مورد اینکه فرمان هیدرولیک جزو استانداردهای اجباری خودرو بوده یا خیر، ندارم. با این وجود رعایت استانداردهای اجباری 51گانه خودرو الزامی است و اگر شرکت‌های خودروسازی برای رعایت این استانداردها هزینه‌ای از مشتریان دریافت کنند، تخلف است.

  • علاوه بر استانداردهای ایمنی، استاندارد معیار مصرف سوخت نیز اجرایی نشده، علت چیست؟

در سال گذشته استانداردهای معیار مصرف سوخت به‌دلیل اختلاف نظر در تعیین معیار متوسط در سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت اجرایی نشد. بر این اساس استانداردهای قبلی مورد تجدید نظر قرار گرفته و در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است که با رعایت استاندارد یورو 4 برای خودروها در سال آینده از شماره‌گذاری خودروهایی که معیار مصرف سوخت را رعایت نکنند، جلوگیری خواهد شد.

  • آیا می‌پذیرید که در رعایت استانداردهای اجباری خودرو بیشتر ملاحظات خودرو‌سازان مد نظر قرار گرفته و حقوق مصرف‌کننده پایمال شده است؟

منکر مماشات با شرکت‌های خودروسازی برای رعایت استانداردهای اجباری نیستم اما امکان اجرای یکباره همه استانداردهای اجباری خودرو وجود نداشت. براین اساس به 2 خودرو‌ساز بزرگ کشور اعلام کردیم که اگر از 51 استاندارد اجباری، 45استاندارد را رعایت کنند مهلت 6 ماهه‌ای برای رعایت 6 استاندارد باقیمانده به آنها داده خواهد شد که شرکت‌های خودروسازی نیز اکنون بیش از 90 درصد زیرساخت‌های اجرای استانداردها را فراهم کرده‌اند.

کد خبر 163350

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز