شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم، بتاکاروتن و فیبرهای محلول هستند که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است.

مرکبات

نگاهی به این دنیای رنگارنگ بیندازید: پرتقال، لیموشیرین، گریپ‌فروت، لیموترش و غیره جزو معروف‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌ها محسوب می‌شوند.

ویتامین C موجود در مرکبات در هر فصلی از سال و به خصوص زمستان برای بدن لازم و ضروری است.

اما باید بدانید که خواص و فواید مرکبات تنها به داشتن ویتامین C محدود نمی‌شود.

در این مطلب شما را با خواص دیگر مرکبات آشنا می‌کنیم که شما را تشویق می‌کند از این نعمت‌های الهی بیشتر استفاده کنید. با ما همراه باشید.

مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند

بدون شک پرتقال یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مرکباتی است که نامش همیشه تداعی کننده ویتامین C است. باید بدانید که پرتقال حاوی 70 میلی‌گرم ویتامین C است که این مقدار 90 درصد از نیاز روزانه خانم‌ها به این ویتامین را تأمین می‌کند.

علاوه بر این باید بگوییم که نارنگی، لیموترش و گریپ‌فروت نیز حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود. این ویتامین سلول‌ها را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و همچنین می‌تواند اثرات برخی از سرطان‌ها، سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

ویتامین C همچنین به عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و نقش موثر و غیر قابل انکاری در پیشگیری از بیمارهای زمستانی دارد.

زمانی که احساس بی‌حوصلگی و بی‌حالی می‌کنید یک عدد پرتقال خوشمزه نوش جان کنید. خواهید دید که چقدر خوش اخلاق و سرحال خواهید شد.

توصیه می‌کنیم که روزتان را با مرکبات شروع کنید. خوردن مرکبات به همراه صبحانه بهتر از مصرف آن‌ها بعد از شام است. پس روز پرتقالی داشته باشید و غذاهایتان را با لیموترش فراوان میل کنید.

مرکبات منبع خوب پتاسیم و بتاکاروتن

پرتقال تانجرین tangerine که به آن پرتقال - نارنگی نیز گفته می‌شود و در ایران به نارنگی پاکستانی معروف است بیش از تمام مرکبات دیگر حاوی ویتامین A (به صورت بتاکاروتن) است.

این میوه حاوی 775 UI (واحد بین‌المللی) ویتامین A و همچنین 130 میلی‌گرم پتاسیم است. گریپ‌فروت صورتی و قرمز نیز سرشار از بتاکاروتن است.

مرکبات با سرطان مقابله می‌کنند

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که گریپ‌فروت علاوه بر بتاکاروتن حاوی مواد دیگری نیز هستند که می‌توانند از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند. گریپ‌فروت‌های صورتی و قرمز سرشار از لیکوپن هستند. به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

در مورد پرتقال باید بگوییم که این میوه‌ی پُرطرفدار سرشار از بیوفلاوونوئیدهایی مثل «روتین» و «هسپریدین» هستند. این دو رنگدانه‌ی گیاهی از ابتلا و همچنین رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می‌کنند. در واقع تمام مرکبات مثل نارنگی پاکستانی سرشار از بتاکریپتوگزانتین‌ها هستند. این بتاکاروتن از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری به عمل می‌آورد.

مرکبات کلسترول خون را تنظیم می‌کنند

مرکبات حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای فیبر پکتین هستند. این فیبرهای محلول غذایی میزان کلسترول خون را تنظیم می‌کنند.

مرکبات به هضم غذا کمک می‌کنند

چینی‌ها از نارنگی پاکستانی برای هضم غذا و درمان حالت تهوع و همچنین به عنوان اکسپکتورانت استفاده می‌کنند. در فرانسه به کودکانی که دچار دل درد و یا سکسکه می‌شوند نارنگی پاکستانی می‌دهند.

منبع: تبیان

کد خبر 163166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز