همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: سند همکاری جابجایی فرامرزی گونه‌ها و نمونه‌های زیستی بین 10 کشور عضو اکو امضا شد

منطقه حفاظت شده

به گزارش ایرنا ، علی اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه در حاشیه نشست خبری 'جابجایی فرامرزی گونه‌ها و نمونه‌های زیستی' در جمع خبرنگاران گفت: ایران امروز میزبان کشورهای عضو اکو است که در خصوص همکاری‌های زیست محیطی به ویژه در حوزه تنوع زیستی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

وی با بیان این که این کشورها گستره وسیعی از ارتفاعات قفقاز تا سواحل دریای عمان و خلیج فارس را در بر می‌گیرند، افزود: این کشورها تنوع اکوسیستمی قابل توجهی دارند که وجود این تنوع اکوسیستمی، تنوع زیست بومی در شرایط خاصی را برای گونه‌های حفاظت شده در منطقه کشورهای عضو اکو به وجود می‌آورد.

محمدی فاضل با بیان این که مقوله توسعه، محدودیت‌های زیست محیطی فراوانی برای اکوسیستم‌های مشترک کشورهای عضو اکو ایجاد کرده، گفت: در این اجلاس علاوه بر همکاری مشترک و متقابل به خاطر وجود مناطق مشترک تبادل گونه‌های زیستی، تکثیر در اسارت گونه‌ها، حمل و نقل غیر قانونی و قاچاق گونه‌های زیستی و همکاری‌های علمی و تخصصی، از محورهای اصلی این سند هستند.

به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست، کشورهای عضو اکو در نشست اول که صبح امروز برگزار شد، اقدام به ارائه گزارش ملی از شرایط خاص زیست بومی خود و همچنین تهدیدات این زیست بوم‌ها و اقدامات لازم برای مقابله با این تهدیدات کردند.

وی گفت: در نشست دوم ، در خصوص همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه نظیر ایجاد پارک صلح و محیط زیست، بین ایران و ارمنستان، ایران و ترکمنستان، ترکمنستان و ازبکستان، پاکستان و افغانستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه بحث و تبادل نظر می‌شود.

به گفته محمدی فاضل، در جلسه دوم در چهار گروه تخصصی، اسناد عملیاتی امضا می‌شود و جلسه به موضوع‌های همکاری‌های مشترک برای حفاظت و پایش، تاسیس مناطق حفاظت شده مشترک و بین مرزی، مقابله با قاچاق گونه‌های وحشی، محصولات زیستی و اجزای گونه‌ها و برنامه‌های مشترک حوزه اکو در زمینه محیط زیست می‌پردازد.

به گفته وی، بر این اساس باید هر یک از کشورها، نقشه جغرافیایی مناطق حفاظت شده خود را تهیه کرده و در خصوص یک برنامه مدیریتی مشترک به توافق برسند.

محمدی فاضل افزود: این سند بین 10 کشور عضو اکو لازم الاجراست و کارشناسان و مسئولان رده‌های مختلف سازمان‌های محیط زیست در کشورهای عضو اکو در خصوص تصویب این سند راهکارهای لازم را امروز ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به این که ضمانت اجرایی این توافقات چیست، تاکید کرد اساسا ضمانت اجرایی تمام توافقات بین المللی احترامی است که کشورهای عضو به این گونه تعهدات می‌گذارند؛ اما در صورتی که کشوری اصرار به رعایت نکردن قوانین موجود در کنوانسیون‌ها داشته باشد، در مراحل مختلف جرائمی نظیر سلب حق رای، تعلیق عضویت یا لغو عضویت برای آن کشور در نظر گرفته می‌شود.

نشست یک روزه '‌جابجایی فرامرزی گونه‌ها و نمونه‌های زیستی' که با حضور متخصصان و مسئولان 10 کشور عضو اکو در هتل المپیک تهران برگزار شد، به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 163122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز