همشهری‌آنلاین: مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار چک پول‌های 50 هزار تومانی جدید در نیمه سال آینده خبر داد و گفت: ‌این اسکناس‌ها با طرح جدید و قطع جدید که احتمالا به اندازه اسکناس‌های مورد نظر در طرح اصلاح پول ملی است در ماه‌های چهارم یا پنجم سال آینده منتشر می‌شود.

ایسنا نوشت: مجید صنیعی با اشاره به این‌که چاپ اسکناس در سال جاری 55 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در سال 89 تعداد 500 میلیون قطعه اسکناس فرسوده جمع‌آوری شد اما این رقم در سال جاری به بیش از یک میلیارد قطعه رسیده است و وضعیت اسکناس‌های فرسوده ریز در سال آینده ساماندهی می‌شود.

وی درباره طرح اصلاح پول ملی نیز گفت:‌ مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به این طرح به تصویب رسیده و موارد اجرایی آن پیشرفت خوبی داشته است بنابراین برای اجرای طرح مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان این‌که چند گروه از اسکناس و سکه به این منظور طراحی شده است، گفت: در صورتی که مجوز لازم برای انتشار اسکناس و سکه درشت دریافت شود ممکن است شروع اجرای طرح اصلاح پول ملی به تعویق هم بیفتد.

صنیعی همچنین از احتمال ضرب سکه هزار تومانی در سال 92 خبر داد و گفت: می‌توانیم اسکناس‌های درشت‌تر نیز منتشر کنیم اما این کار منوط به دریافت مجوز است.

وی با بیان این‌که هم اکنون کارخانه ضرب سکه بهار آزادی در همه قطعات تمام، نیم، ربع و گرمی فعال است، گفت: هم اکنون هشت میلیارد قطعه اسکناس در دست مردم جابه‌جا می‌شود به طوری که سرانه اسکناس صد قطعه و سرانه مسکوک 40 قطعه است.

صنیعی قیمت تمام شده چاپ اسکناس برای سال 89 به ازای هر قطعه را 70 تومان اعلام کرد و درباره اسکناس‌هایی که قرار است در طرح اصلاح پول ملی منتشر شود، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که اسکناس‌ها در دنیا سه نوعند یا طول و عرض ثابت دارند، یا طول ثابت با عرض‌های متفاوت دارند و یا عرض ثابت با طول‌های متفاوت دارند

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ادامه داد: مطالعات ما نشان می‌دهد استفاده از اسکناس‌های با ارزش متفاوت و با طول و عرض ثابت هم در مبادلات، هم در عملکرد خودپردازها و هم در هزینه چاپ وانتشار صرفه جویی ایجاد می‌شود.

کد خبر 162843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز