مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دانشمند کالیفرنیایی از احتمال یک به هشت وقوع یک ابرتوفان خورشیدی تا پیش از سال 2014 خبر داده و دیگر کارشناسان نیز امکان رویارویی زمین با انفجاری از فعالیت‌های شدید خورشیدی که در دو سال آینده شدت خواهند گرفت را تائید کرده‌اند

توفان خورشیدی

به گزارش ایسنا، تاثیرات احتمالی این رویداد بر روی زمین ناشناخته باقی مانده اما دانشمندان به بررسی بدترین رویداد خورشیدی تاریخ در سال 1859 پرداخته و بر روی تأثیرات یک رویداد مشابه در شرایط کنونی کار کرده‌اند.

در عصر الکترونیک مرتبط و وابسته به ماهواره کنونی، تاثیرات می‌تواند مخرب‌تر باشد؛ چرا که می‌تواند ارتباطات جهانی را مختل کرده و شبکه‌های برق را قطع کند که به گفته دانشمندان آسیبی برابر با دو تریلیون دلار به جای خواهد گذاشت.

دانشمندان، نگران ورود خورشید به فصل توفانی دو ساله خود هستند. خورشید از دوره‌های فعال توفانی 11 ساله برخوردار بوده که به «ماکزیمم خورشیدی» نیز معروف هستند و معمولا در نزدیک دوره‌های پایانی آن با مجموعه‌ای از توفان‌های شدید به اوج خود می‌رسند.

آخرین ماکزیمم خورشیدی در سال 2000 بوده و نوبت بعدی در یک تا دو سال آینده خواهد بود.

این توفان‌ها می‌توانند با رویداد بدنام کارینگتون در 150 سال پیش برابر کنند که در آن یک ایستگاه تلگراف آتش گرفته و شبکه‌های آنها با قطعی‌های بسیار روبه‌رو شدند.

در طول رویداد کارینگتون، شفق‌های قطبی تا جنوبی‌ترین بخش‌ها مانند کارائیب قابل مشاهده بوده و در آمریکا شبکه‌های برق قطع شده بودند.

پیت رایلی، دانشمند ارشد موسسه علوم پیش‌بینی در سان‌دیگوی کالیفرنیا از 12 درصد احتمال وقوع یک ابرتوفان خورشیدی خبر داد.

رایلی همچنین اظهار کرد: حتی در صورت کاهش این احتمال تا 10 درصد باز احتمال بسیار بزرگی است.

توفان‌های خورشیدی با شدت کم بسیار شایع بوده و غالبا به شکل شفق‌های قطبی در بخش‌های نزدیک به قطب قابل مشاهده هستند.

اما طبق گزارشی، در سال 2008 توسط شورای ملی تحقیقات، هزینه توفانی شبیه به رویداد کارینگتون در سال اول حادثه می‌تواند بین یک تا دو تریلیون دلار باشد.

قطع برق طولانی مدت می‌تواند باعث اختلال در حمل و نقل، ارتباطات، باندها و سیستم‌های اقتصادی و خدمات دولتی شود. همچنین مشکلات دیگری مربوط به قطع آب و مواد غذایی فاسد شدنی و داروها به دلیل فقدان سردسازی توسط یخچال‌ها بوجود خواهد آمد.

کد خبر 162717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز