همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با پیشنهاد الزامی شدن ثبت نکاح موقت در جریان بررسی لایحه حمایت از خانواده، مخالفت کردند.

ستار هدایت‌خواه نماینده مردم دنا وبویراحمد و سخنگویکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده که برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون قضایی ارجاع شده بود، پیشنهاد حذف جزئی از این ماده را ارائه داد که در صورت تصویب آن، ثبت نکاح موقت الزامی می‌شد.

هدایت‌خواه به ارائه توضیحاتی در خصوص پیشنهادش پرداخت و متذکر شد: نکاح موقت همچنان که در روایات دینی ما آمده، راهی برای جلوگیری از ارتکاب حرام است.

وی افزود: شرع برای آنکه فرد به حرام دچار نشود، راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است که نباید این راهکارها از یک طرف مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر زنان متضرر شوند. به علاوه اینکه نباید به زندگی خانوادگی دائمی لطمه وارد کند.

هدایت‌خواه با بیان اینکه راهکارهای پیش‌بینی شده در شرع اسلام برای جلوگیری از هوسرانی‌های بیجاست، تصریح کرد: اگر نکاح موقت ثبت نشود، امکان سوء‌استفاده وجود دارد و چه بسا ممکن است برای افرادی که به دلایل شرعی تن به این ازدواج‌ها می‌دهند، مشکلاتی ایجاد شود اما وقتی نکاح موقت ثبت و ضبط شده باشد، کسی نمی‌تواند برای آنها مزاحمتی ایجاد کند.

این نماینده مجلس با ذکر این نکته که هدف اسلام پیشگیری از فراهم شدن زمینه گرایشات غیراخلاقی و گناه است، تأکید کرد: عدم ثبت ازدواج موقت منجر به سوءاستفاده و لطمه به زندگی دائمی افراد و لطمه به بانوان می‌شود و ثبت آن نیز به استحکام بنیان خانواده کمک می‌کند.

در ادامه این جلسه محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، طی سخنانی در مخالفت با پیشنهاد هدایت‌خواه، گفت: موضوع خانوادگی از خصوصی ترین مسائل زندگی هر فردی است و قانون‌گذار نباید تا این حد در این موارد دخالت کند.

وی افزود: اینکه مجلس افراد را الزام کند که روابط خصوصی خودشان را ثبت کنند، درست نیست.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخناش یادآور شد: الزام‌کردن افراد به ثبت نکاح موقت مغایر مسائل روابط خصوصی افراد است و اگر کسی آنرا اجرا نکند، نمی‌توان به فرد اعتراض کرد.

دهقان با تأکید بر اینکه مصوبه کمیسیون قضایی در این زمینه خوب است، گفت: اگر زوجه در نکاح موقت باردار شود، باید این نکاح ثبت شود تا حقوق طفل ضایع نشود اما اگر به هر دلیلی افراد نخواهند رابطه خصوصی‌شان را ثبت کنند، دلیلی ندارد ما در این زمینه دخالت کنیم ولی اگر طرفین توافق به ثبت داشته باشند، خودشان ثبت می‌کنند.

دهقان در خاتمه با ذکر این نکته که ثبت نکاح موقت در مصوبه کمیسیون قضایی در سه شرط باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد، آورده شده است، تأکید کرد: اگر این پیشنهاد رأی بیاورد، بسیار ضربه می‌زند و کار از گذشته هم سخت‌تر می‌شود.

به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در خانه ملت نیز دراین جلسه طی سخنانی به عنوان موافق پیشنهاد هدایت‌خواه مبنی بر الزامی کردن ثبت نکاح موقت، گفت: در اصلاحات کمیسیون فقط در سه بندف ثبت نکاح موقت الزامی شده و در بقیه موارد الزامی نیست.

وی افزود: این موضوع لطمه شدیدی به زندگی دائم افراد وارد می‌کند و جامعه را از داشتن زندگی دائمی به سمت ازدواج موقت سوق می‌دهد.

لاهوتی ادامه داد:‌ ثبت نشدن نکاح موقت واقعا به کانون خانوادگی لطمه وارد می‌کند و جامعه را به سوی ازدواج موقت سوق می‌دهد که این درست نیست.

بر اساس گزارش فارس، پس از سخنان پیشنهاد دهنده و نماینده موافق و مخالف، دولت و کمیسیونی با این پیشنهاد مخالفت کردند و پیشنهاد مذکور به رأی وکلای ملت گذاشته شد که نمایندگان نیز با ۳۰ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد الزامی شدن ثبت نکاح موقت مخالفت کردند.

کد خبر 162701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز