دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: نه از نامه‌های ارسالی برای انصراف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه‌های نقدی خبری هست و نه از تصمیم جدی برای حذف یارانه نقدی ایرانیان خارج نشین؛ خبر تکراری و البته دغدغه اقشار با درآمد کم و متوسط این شده که چرا یارانه‌های نقدی با تاخیر پرداخت می‌شود و با وجود نیاز آنها به دریافت مبالغ یادشده برای تأمین نیازهای ایام نوروز تعلل در پرداخت، مردم را با دردسرهای زیادی مواجه ساخته است.

تاخیر در واریز یارانه‌های نقدی در ماه‌های اخیر رایج شده است و این ابهام را ایجاد می‌کند که احتمالا کسری بودجه یکی از عمده‌ترین دلایل است، نکته‌ای که یک مقام آگاه در سازمان هدفمندی یارانه‌ها از آن به‌عنوان هماهنگی با خزانه برای تأمین منابع یارانه‌های نقدی یاد می‌کند. از سوی دیگر خبرهای تأیید نشده و البته اظهارات کلی مسئولان ارشد اقتصادی از تصمیم برای افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حکایت دارد.

وزیر اقتصاد چندی قبل افزایش میزان یارانه‌های نقدی را مشروط به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کرده بود که بر این اساس قرار است فاز دوم در دو مرحله اجرا شود؛ نخست واریز مبلغی به حساب سرپرستان خانوار و دوم آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی. این وعده سخنگوی دولت مشروط به این خواهد بود که دولت دوباره مبلغ بالایی از بانک مرکزی به‌عنوان تنخواه استقراض کند چرا که گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که دولت هنوز نتوانسته است تنخواه دریافتی برای اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها را تسویه کند.

خبر دیگر از هدفمندی یارانه‌ها اینکه بر‌خلاف وعده چندی قبل مسئولان دولتی مبنی بر ارسال نامه‌های انصراف برای اقشار پردرآمد جهت دریافت نکردن یارانه نقدی، هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

دولت امیدوار است بخش زیادی از اقشار پردرآمد به نامه‌های درخواستی پاسخ مثبت بدهند تا بتواند میزان یارانه نقدی سایر متقاضیان را افزایش دهد. از سوی دیگر هنوز پرونده بودجه سال آینده که در آن هیچ رقمی به‌عنوان دخل و خرج یارانه‌ها نیامده، در مجلس بازنشده است تا مشخص شود دولت برای سال پیش رو تا چه میزان می‌خواهد قیمت‌ها را آزاد کند و از محل اصلاح قیمت‌ها، میزان یارانه‌های نقدی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ما، در روزهای اخیر برخی شهروندان در تماس با گروه اقتصادی همشهری از واریز نشدن یارانه‌های نقدی گلایه داشتند و می‌گفتند بهتر است زمان واریز یارانه‌ها تثبیت شود تا شائبه‌ها مبنی بر قطع احتمالی یارانه برخی مطرح نشود.

کد خبر 162638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز