یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمند ارشد دانشگاه ناتینگهام موفق شد با ابداع دستگاهی جدید برای نخستین بار، فرایند حیاتی رشد جنین اولیه پستانداران را آشکار کند

مراحل رشد جنین

به گزارش ایسنا، کوین شاکشف،‌ استاد مهندسی بافت دانشگاه ناتینگهام با همکاری تیمی از محققان دست به ساخت یک دستگاه جدید به شکل کاسه پلیمری نرم زده که از بافت نرم رحم پستانداران تقلید کرده و جنین در آن قرار می‌گیرد.

این شیوه جدید کشت آزمایشگاهی، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به مشاهده جنبه‌های اصلی رشد جنین بپردازند که تا پیش از این انجام نشده بود.

در این دستاورد که برای نخستین بار حاصل شده،‌ می‌توان یک جنین را در خارج از بدن مادر با استفاده از یک نمونه موش برای مدت کوتاهی پرورش داد تا بتوان فرایند رشد را در مرحله حساس جنینی بین چهار تا هشت روز به صورت بلادرنگ مشاهده کرد.

شاکشف اظهار کرد: ما با استفاده از مواد و شیوه‌های بدیع توانستیم به همکاران پژوهشی خود امکان مشاهده صحنه‌ای از رفتار خارق‌العاده سلول‌ها را در مرحله حساس رشد یک جنین ارائه دهیم که پیش از این ممکن نبود. امیدواریم این کار در آینده بتواند به حل اسرار بیشتر در جهت ارتقای درمان‌های پزشکی نیازمند استفاده از بافت برای بازسازی منجر شود.

در گذشته تنها امکان کشت یک تخمک بارور برای چهار روز وجود داشت که در آن این تخمک از یک تک سلول به یک بلاستوسیست 64 سلولی حاوی سلول‌های بنیادی سازنده بدن و همچنین سلول‌های خارج رویانی تولیدکننده جفت تبدیل می‌شد.

این درحالی بود که دانش پژوهشگران از اتفاقات سطح سلولی پس از چهار روز که پس از آن بلاستوسیست در رحم مادر کاشته می‌شود، بسیار محدود بود.

اکنون دانشمندان دانشگاه کمبریج با استفاده از محیط کشت جدید دانشگاه ناتینگهام موفق به مشاهده و ثبت جنبه‌های جدیدی از رشد جنین پس از روز چهارم آن شده‌اند. مهمتر این که این محققان توانسته‌اند برای اولین بار فرایندی را مشاهده کنند که گام اولی در شکل‌گیری سر بوده و شامل حرکت سلول‌های پیشرو در مسیر طولانی در جنین است.

این محققان موفق به مشاهده خوشه‌های سلول‌های بنیادی خارج رویانی شدند که به نمایش محل رشد سر جنین می‌پردازند. آنها برای پیگیری حرکت این سلول‌ها در جنین‌های موش از یک ژن که تنها در این منطقه نشانگر سر ابراز می‌شود، استفاده کردند.

در این روش آنها دریافتند که این سلول‌ها از یک یا دو سلول در مرحله بلاستوسیست می‌آیند که نسل آنها در نهایت در کنار هم در یک بخش خاص از جنین پیش از کوچ دسته جمعی به سوی منطقه تشکیل سر جمع می‌شوند.

سلول‌های هدایتگر این فرایند به نظر نقش مهمی در هدایت دیگر سلول‌ها داشته و به عنوان سلول‌های پیشرو عمل می‌کنند.

کد خبر 162551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز