گروه محیط‌زیست - اسد‌الله افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طبق سنت هر ساله روز گذشته در آستانه برگزاری هفته منابع طبیعی با معاونان خود در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش‌های متعدد اصحاب رسانه در حوزه منابع طبیعی کشور پاسخ دهد.

 او در این مراسم از حمایت و مساعدت قوه‌قضائیه در بازگشت اراضی ملی و طبیعی قدردانی کرد. علیرضا اورنگی، در مخالفت با طرح ادغام و قرار گرفتن سازمان جنگل‌ها زیرمجموعه سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی و اینجانب، با این طرح مخالفیم زیرا حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی از زوایای مختلف در موضوعات توسعه پایدار برای سایر فعالیت‌های جهاد کشاورزی دارای اهمیت است و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه موافق این بحث‌ها نیست. اگر هم قرار است در این خصوص تغییراتی انجام شود شایسته است ماموریت‌های مرتبط با حوزه منابع طبیعی که سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی آن است با سازمان جنگل‌ها هماهنگ شود.شایان ذکر است، سازمان جنگل‌ها و مراتع، با 90سال قدمت، مدیریت بیش از 80درصد از عرصه‌های کشور را برعهده دارد. این سازمان متولی منابع پایه(آب، خاک و پوشش گیاهی) است. کارشناسان معتقدند هر اقدامی که موقعیت این سازمان را تضعیف کند، منابع طبیعی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

تأکید بر حفظ باغ گیاه‌شناسی

وی درباره طرح عبور جاده کمربندی از باغ گیاه‌شناسی نوشهر گفت: موضع وزارت جهاد کشاورزی حفظ این باغ به‌عنوان یکی از پشتوانه‌های علمی و تحقیقاتی منابع طبیعی و کشاورزی کشور است و بر این موضع خود تاکید می‌کند. به گفته وی این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح و مقرر شده است کارگروهی ویژه با عزیمت به نوشهر (در هفته جاری) این طرح را بررسی کند.در عین حال وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند نظر کمیسیون زیربنایی دولت را برای حفظ این باغ اخذ کند.

اورنگی درباره ساخت‌وسازهای مسکن مهر در پارک خجیر هم گفت: این پارک در حوزه مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد؛ البته ساخت‌وساز در این ناحیه در شورای‌عالی شهرسازی مطرح شده اما مراحل نهایی آن هنوز طی نشده است.

به گفته وی، پیشنهاد الحاق ناحیه مورد نظر به شهر جدید پردیس مطرح است اما سازمان جنگل‌ها در این حوزه مسئولیتی ندارد. این موضوعی است میان وزارت راه و شهرسازی با سازمان حفاظت محیط‌زیست و مسئولان این دو نهاد در این‌باره پاسخگو هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره زمین‌خواری و خلع ید از متصرفان و متجاوزان هم یادآور شد: در طول پنج سال گذشته حدود 160 هزار هکتار از اراضی ملی و طبیعی از زمین‌خواران پس گرفته شده است که البته بخشی از این اراضی، عرصه‌هایی است که برای اجرای طرح‌های مورد نظر واگذار شده بود اما از آنجا که این طرح‌ها اجرا نشد، اراضی به دولت بازگردانده شد.

اورنگی در ادامه گفت: با مساعدت ریاست قوه قضاییه، 120 مورد آرایی که علیه سازمان جنگل‌ها صادر شده بود با اعمال ماده 18 نقض و از اراضی تصرف شده خلع ید شد. برای نمونه، برای 5600 هکتار در چهارمحال‌وبختیاری رای قطعی صادر شده بود که با اعمال ماده 18 پرونده مذکور به مراجع قضایی احاله شد. در بوشهر هم حدود 346 هکتار زمین در پارس‌جنوبی را تصرف کرده بودند که پس از رسیدگی مجدد 344 هکتار از این اراضی به ارزش 150 میلیارد تومان به دولت عودت داده شد.

اورنگی در بخشی از سخنان خود ضمن گله از انتشار آمارهای نادرست اظهار داشت: کارشناسی گفته است طی 30 سال، مساحت جنگل‌های شمال کشور به نصف کاهش یافته است درحالی‌که این آمار مربوط به حد فاصل سال‌های 1335 تا 1365 است و همه این تخریب‌ها مربوط به قبل از انقلاب است، زیرا پس از انقلاب 2 دوره عکسبرداری از جنگل‌های شمال صورت گرفته که نشان می‌دهد سطح این جنگل‌ها 91 هزار هکتار افزایش یافته است.

پرویز گرشاسبی، معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع هم در این نشست درباره اقدامات انجام گرفته برای مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط‌ها گفت: برای مقابله با این پدیده که دامنگیر گونه‌های همراه بلوط هم شده است کارگروهی با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تشکیل شد و در سال‌جاری 15 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این پدیده در 300 هزار هکتاراز رویشگاه‌های جنگلی اختصاص یافت و در پی آن، عملیات قرق، اصلاح پرورش جنگل، درختکاری، ذخیره نزولات جوی، تهیه نقشه‌های هوایی و رفتارشناسی گونه‌های جنگلی مبتلا، در دستور کار قرار گرفته است.
گفتنی است هفته منابع طبیعی فردا (دوشنبه) طی مراسمی با درختکاری در پارک خجیر آغاز می‌شود و 21 اسفند به پایان می‌رسد.

کد خبر 162507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز