یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: میزان رشد مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی 9 دوره برگزاری انتخابات، نشان از حضور بیش از 50درصد مردم در تمامی دوره‌ها دارد.

 انتخابات نهم مجلس‌ با توجه به برنامه‌ریزی و تبلیغاتی که از سوی دشمنان برای کاهش مشارکت مردمی شده بود از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود، اما انتشار میزان مشارکت مردمی در این انتخابات نشان داد که ملت ایران بار دیگر با حضور خود توانست تحلیل‌ها را باطل کند و نشان دهد که فهم و شعور سیاسی ملت خاستگاه اصلی مشارکت در نظام است و تلاش دشمنان برای
دلسرد کردن مردم نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

مشارکت 65 درصدی

دیروز وزیر کشور در اعلام برآورد اولیه در میزان مشارکت مردم در انتخابات اعلام کرد: برآوردهای اولیه حاکی از این است که مشارکت در انتخابات مجلس در سطح کشور حدود 2/64 درصد و در استان تهران حدود 52 درصد بوده است. مصطفی محمدنجار با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس فراتر از تصور بود، گفت: دشمنان برای دلسردکردن مردم و سرد کردن تنور انتخابات خیلی سرمایه‌گذاری کردند اما مردم با حضورشان در انتخابات دشمنان را مأیوس کردند. وی ادامه داد: از 207 حوزه انتخابیه تاکنون کار 145 حوزه نهایی شده و به پایان رسیده است که از این 145 حوزه 135 داوطلب به مجلس راه پیدا کرده‌اند و 10 حوزه به مرحله دوم کشیده شده است. وزیر کشور گفت: درصد مشارکت در حوزه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات حدود 48 درصد و در سطح شهرستان‌های استان تهران 73/56 درصد بوده که میانگین مشارکت مردم در کل استان تهران 52 درصد است. وی بالاترین مشارکت را مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد و گفت: در این استان 88 درصد واجدان شرایط برای رای‌گیری شرکت کردند.

بر هم خوردن معادلات

همانطور که پیش‌بینی می‌شد رسانه‌های غربی پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم، محور تبلیغاتی خود را تشکیک در حضور مردم در انتخابات قرار دادند. حتی یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف ایران در اظهارنظری جالب، اینگونه گفت: در چند انتخابات پیش، ساندیس و غذا پخش می‌کردند و مردم به خاطر آن می‌رفتند ولی در انتخابات جدید موبایل می‌دهند! اما در این میان برخی از آنها که خبرنگار حاضر در ایران داشتند و عظمت حضور مردم در انتخابات را از نزدیک دیده بودند، مجبور به اعتراف شدند. خبرگزاری رویترز در بازتاب نهمین انتخابات مجلس‌ درخصوص مشارکت مردم در این انتخابات بر حضور فراوان مردم تأکید کرد و افزود: هنوز مسئولان ایرانی از محبوبیت و حمایت مردم خود برخوردارند. این خبرگزاری تاکید کرد که این انتخابات باعث قدرتمند‌تر شدن ایران خواهد شد.واشنگتن پست هم که پیش از این عنوان کرده بود آنطور که خبرنگارها می‌گویند مشارکت در ایران بالای 60 درصد خواهد بود، روز گذشته بر درست بودن تحلیل خود تاکید کرد.

العربیه هم از قول کارشناس برنامه‌اش نجاح محمدعلی، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ایران اعلام کرد که عدم‌شرکت مردم در انتخابات ادعای مخالفین نظام ایران بود و چیزی که در واقع اتفاق افتاد و خبرنگار ما دیده، حضور مردم در پای صندوق‌های رای بود. الجزیره انگلیسی هم از قول خبرنگار اعزامی‌اش به ایران گفت: انتخابات مجلس نهم ایران با وجود تحریم انتخابات از سوی مخالفین و برخی از اصلاح‌طلبان با رقابتی پرشور بین مخالفان و موافقان دولت احمدی‌نژاد از سر گرفته شد. مردم ایران حضور خود در انتخابات را یک وظیفه دانسته و علت حضور خود را اتحاد جامعه در برابر دخالت‌های غربی اعلام کردند.

کد خبر 162499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز