همشهری آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی ایران الزامات اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌کردن یارانه را تشریح کرد

محمد نهاوندیان در خصوص الزامات فاز دوم قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اظهار داشت: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دیگر دغدغه‌های مدیریت روانی جامعه وجود ندارد لذا می‌توان به اولویت‌های بیشتری پرداخت.

وی افزود: استفاده بهینه از منابع ارتقاء بهره‌وری و جلوگیری از هدر‌رفت منابع با اولویت بخشی تولید در کشور و انطباق سیاست‌های کشور در راستای حمایت از بخش تولید و نوسازی و توسعه تکنولوژی‌های نوین با قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی از جمله موارد مهمی است که باید در فاز دوم رعایت شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید اجازه داده شود تا متناسب با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و منطبق با علائم قیمتی و استوار با منطق بازار قیمت محصولات تولیدی براساس آن تعیین و بر منطق بازار وفادار باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید اجازه داده شود تا واحدهای تولیدی به مؤلفه قیمت تمام شده توجه داشته باشند گفت: در فازر اول تأکید دولت در پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کنندگان بود اما علی‌رغم آنچه در قانون تاکید شده بود یارانه مستقیم به بخش تولیدی پرداخت نشده و به جای پرداخت نقدی به واحدهای تولیدی از تسهیلات اعتباری استفاده شد و واحدها را متعهد به پرداخت کردند.

نهاوندیان گفت: در توانمند سازی واحدهای تولیدی برای شرکت رقابتی مهمتر از پرداخت‌های یارانه‌ای دست‌یابی به امکانات تحقیق و توسعه نقش بسیار مهمی دارد و باید در پرداخت یارانه‌های مستقیم نگاه بلند‌مدتی در افزایش بهره‌وری و توسعه نوآوری وجود داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه توسعه خوشه‌های تولیدی و صندوق‌های تحقیق و توسعه می‌تواند از دستاوردهای نظم تشکلی در فاز دوم باشد به فارس گفت: مسئولان باید کمک کنند بخش خصوصی بتواند به نظم تشکلی برسد. که این موضوع فقط با همکاری دو جانبه مسئولان و بخش امکان‌پذیر است.

کد خبر 162446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز