شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان آغاز بارش برف و باران در 15 استان کشور نسبت به وزش باد شدید در 5 استان کشور و بروز پدیده گرد و خاک در آنها هشدار داد.

 مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که یک سامانه بارشی طی روز یکشنبه ( 14 بهمن) از غرب وارد کشور می‌شود و در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و با شدت کمتر در استانهای قزوین، البرز، تهران، سمنان و همدان سبب بارش باران و برف و وزش باد می‌شود که فعالیت بارشی این سامانه در این روز در استانهای آذربایجان غربی و کردستان از شدت بیشتری برخوردار است.

 وی افزود: از بعدازظهر دوشنبه تا عصر سه‌شنبه در استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود از سوی دیگر طی روزهای یکشنبه و دوشنبه باد و گرد و خاک در استان‌های ایلام و خوزستان دور از انتظار نیست.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به نقشه‌های هواشناسی اشاره کرد و گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی در شمال غرب، غرب، دامه‌های مرکزی زاگرس، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور ابرناکی، وزش باد و بارش باران و در مناطق سردسیر بارش برف رخ داده است که از بعدازظهر شنبه بتدریج از میزان بارش در نوار غربی و بتدریج در دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور کاسته می‌شود ولی در سواحل شمالی و شمال شرق کشور بارش‌ها تا اواسط وقت روز یک شنبه ادامه می‌یابد.

 وی افزود: در روز شنبه پدیده گرد و غبار و کاهش دید افقی در جنوب غرب، بخش‌هایی از جنوب و غرب کشور تداوم خواهد داشت؛ همچنین طی تا روز یک شنبه در اغلب مناطق کشور وزش باد و بویژه در شرق و جنوب شرق کشور گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به این که تا روز دوشنبه خلیج‌فارس و دریای عمان و روز دوشنبه دریای خزر مواج خواهد بود، تصریح کرد: از بعد از ظهر یکشنبه موج دیگری مجددا مناطق شمال غرب، غرب و بتدریج دامنه‌های البرز و شمال شرق را تحت تاثیر قرار داده و سبب بارش برف و باران در این مناطق می‌شود.

 وی به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس طی روزهای شنبه و یکشنبه وزش باد شدید در استانهای خراسان جنوبی، ‌یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه می‌یابد لذا پدیده گرد و خاک در این مناطق طی این مدت سبب کاهش دید افقی و افزایش غلظت شاخص‌های آلودگی هوا می‌شود.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای پایتخت در روز یکشنبه اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر این اساس آسمان تهران در این روز کمی ابری در بعد از ظهر افزایش ابر اوایل شب بارش پراکنده و وزش باد در اواخر وقت کاهش ابر خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز با 2 درجه افزایش به یک و 8 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه آسمان پایتخت کمی ابری در بعضی ساعات افزایش ابر و وزش باد در ارتفاعات بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود که حداقل و حداکثر دما در این روز به یک و 9 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

 وی با اشاره به این که حداقل دمای 14 استان کشور در روز یکشنبه به زیر صفر می‌رود خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در این مدت استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان با حداقل دمای 9 درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و هرمزگان با حداکثر دمای 25 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین استان‌های کشور هستند.

کد خبر 162443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز