گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: زنان را با نصف حقوق استخدام می‌کنیم؛ به این ترتیب که 2 زن را به‌صورت نیمه وقت استخدام کرده و حقوق هر کدام از آنها به اندازه نصف حقوق یک کارمند خواهد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور گفت: به‌جای استخدام یک‌زن، 2‌زن به‌صورت نیمه‌وقت استخدام می‌شوند که ساعت کار و زمان حضور در اداره آنان نصف یک کارمند باشد و درعوض دریافتی و حق بازنشستگی و سایر مزایای آنها نیز به‌صورت نیمه باشد.

عبدالعلی تاجی، به خبرگزاری فارس توضیح داد: دولت با توجه به‌وجود بانوان فارغ‌التحصیل در کشور و کمبود فرصت‌های شغلی، این طرح را برای استخدام نیمه‌وقت زنان در دست دارد که از طریق نمایندگان مجلس در قالب لایحه بودجه 91 مطرح می‌شود.

به گفته او، در این طرح زنان به‌جای اینکه مانند کارکنان دیگر هفته‌ای 44‌ساعت براساس قانون مدیریت خدمات کشوری سر کار حاضر باشند، هفته‌ای 22 ساعت حاضر شده و همچنین میزان حقوق، مزایا و بازنشستگی آنها نیز به‌صورت نیمه خواهد بود؛ یعنی با این ابتکار برای هر یک پست استخدامی، ۲ نفر از بانوان استخدام خواهند شد. همچنین دولت تصویب کرده است خانم‌های کارمندی که فرزند زیر 7 سال دارند و آنهایی که فرزند معلول دارند، پنجشنبه‌ها در اداره حضور پیدا نکنند.

تاجی معتقد است که دولت این طرح را در راستای تقویت بنیان خانواده و کمک به اقتصاد خانوار ارائه کرده و اجرای آن هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت و دولت موافق مطرح شدن این طرح در لایحه بودجه 91 خواهد بود.

آنقدرها هم ساده نیست

آیا بهترین راه‌حل برای حفاظت از کیان خانواده این است؟ یعنی همین که یک زن به‌جای 6 روز فقط 3 روز در محل کارش حاضر شود کیان خانواده محافظت می‌شود؟ آیا تمام‌ خانواده‌هایی که دچار مشکل می‌شوند به این دلیل است که زن خانه 6 روز در هفته کار می‌کند؟ گیریم که تعداد دختران و زنان فارغ‌التحصیل در سال‌های اخیر رو به رشد بوده‌باشد و زنان بیش از 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را تصاحب کرده باشند، آیا تنها راهی که دولت برای ایجاد اشتغال زنان و دختران تحصیل‌کرده دارد، استخدام آنها در پست‌های دولتی به ازای 2 نفر به جای یک نفر است؟ ماجرا اینقدر هم ساده‌انگارانه نیست که اگر 2 نفر به جای یک نفر استخدام شوند با نصف شدن ساعت کار، حقوق‌ و مزایای بازنشستگی، ماجرا ختم به خیر می‌شود. براساس کدام قانون مزایای بیمه درمان و بازنشستگی یک کارمند دولت به اندازه نیم نفر محاسبه می‌شود؟ مثلا اگر هردو نفر بیمار شده و نیاز به خدمات درمانی داشته باشند، صندوق بیمه پول یک درمان را میان هر دو تقسیم می‌کند؟

به زن‌ها گفته‌خواهد شد که برای زایمان هر کدام‌شان نیمی از هزینه زایمان پرداخت خواهد شد چون آنها دوتایکی هستند؟ کار پاره‌وقت احتمالا تعریف مشخصی دارد؛ اینکه یک پست شغلی بین 2، 3 و 4 نفر تقسیم شود و هر کدام سهمی از حقوق و مزایای بازنشستگی داشته باشد به معنی کار پاره‌وقت تعبیر نمی‌شود. اگر دولت قصد دارد کار در ادارات دولتی را به‌صورت پاره وقت تعریف کند، به تعریف جامع و مانع‌تری نیاز دارد و کار فقط با تقسیم بر 2، 3 و 4 کردن حقوق انجام نمی‌شود و البته استحکام پایه‌های کیان خانواده با 22 ساعت کار در هفته برای زن خانه چندان تغییری نخواهد کرد و دختران فارغ‌التحصیل حتی اگر ناچار شوند به اجرای این نسخه ‌دونفریکی تن دهند، به هر حال مشکلشان حل نشده باقی خواهد ماند.

کد خبر 162385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز