شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: بیش از 47 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور، روز گذشته پذیرای مردمی بودند که با شرکت در انتخابات به‌دنبال تعیین نامزدهای مورد علاقه خود برای 290 صندلی مجلس نهم آمده بودند؛ انتخاباتی که به گفته سید صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور، نتایجش‌ در حوزه‌های کوچک ظرف 48 ساعت و در حوزه‌های بزرگ ظرف 72 ساعت پس از پایان رای‌گیری اعلام می‌شود.

انتخابات - رای گیری

دیروز مقامات کشورمان به همراه علما و مراجع برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کرده بودند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، بعد از ظهر دیروز با حضور در مسجد مظهری در میدان قزوین رای خود را به صندوق انداخت. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، صبح دیروز در پای صندوق رأی با اشاره به موج بیداری اسلامی، انتخابات مجلس نهم را دارای اهمیت و حساسیت به‌مراتب بیش از دوره‌های گذشته ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات مجلس در این مقطع از زمان آثار بلند سیاسی و اجتماعی در داخل و خارج از کشور خواهد داشت. علی لاریجانی، رئیس مجلس قبل از ظهر پس از انداختن رای خود در صندوق مستقر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) قم از کاندیداهای پیروز خواست تا وقت‌شان را صرف حل مشکلات مردم کنند و تصریح کرد: اگر کسی رای نیاورد باید آداب این موضوع را رعایت کند و به برادر دیگری که رای آورده کمک کند.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز با شرکت در انتخابات مجلس با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم که توفیق حضور اول وقت در انتخابات را به من داد، افزود: شکر خدا که توانستم از این حق قانونی، دینی و ملی خود استفاده کرده و به تکلیفم عمل کنم. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صبح دیروز در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت و اعلام کرد که با شرکت مؤثر مردم در انتخابات، مجلس تبدیل به مرکزی شود که در شرایط خاص کشور تاثیر‌گذار باشد، مشکلات کشور را حل کند و آینده‌ انقلاب را تضمین کند.

هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که ان‌شاء‌الله نتیجه‌ انتخابات همانی که مردم می‌خواهند و رایی که مردم به صندوق می‌اندازند باشد و اگر همان باشد، ان‌شاء‌الله مجلس خوبی خواهیم داشت. خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مردم ایران با حضور در انتخابات نشان دادند که زیر هجوم تبلیغاتی کشورهای غربی در 30سال گذشته ایستادگی کردند بر رعایت اخلاق انتخاباتی پس از اعلام نتایج تاکید کرد و گفت: سنگر اخلاق مهم‌ترین سنگر است، اگر در انتخابات پیروز یا شکست خوردیم، نباید آبروی یکدیگر را ببریم. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی با بیان اینکه انتخابات مجلس یک امتیاز جدید در نامه عمل‌مان ثبت می‌کند اظهار داشت: عده‌ای رای نخواهند آورد و عده‌ای هم احراز صلاحیت نشده‌اند اما هیچ کس نباید اقدام به تحقیر و توهین کند بلکه باید از مسیرهای قانونی با مشکل برخورد کند. برنده اصلی در انتخابات دین و مکتب ماست که چنین ملتی را تربیت کرده و چنین قهرمانان بی‌بدیلی را به عرصه آورده است؛ مبادا کسانی در گوشه و کنار رفتارشان به‌گونه‌ای باشد که به تهمت و غیبت و جوسازی و فتنه‌گرایی منجر شود.

تخلفات کم

دبیر شورای نگهبان دیروز در بازدید از هیات مرکزی نظارت انتخابات حضور مردم را نسبت به دوره‌های گذشته بهتر پیش‌بینی کرد. آیت‌الله احمد جنتی از افرادی که به مجلس راه می‌یابند خواست تا از اعمال حب و بغض پرهیز کنند. وی تصریح کرد: افراد منتخب نباید به دوستان خود بها دهند و با رقبای خود دشمنی کنند. مردم سلایق مختلفی دارند و نباید پس از انتخابات پست‌ها را میان خودشان تقسیم و رقبا را محروم کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که شورای نگهبان آرای خرید و فروش شده را باطل اعلام می‌کند. به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مستندات مردم در گزارش‌هایشان به شما چه چیزی باید باشد؟ گفت: با عکس و فیلم و شهادت گرفتن از افراد دلیل بیاورند که رای، خریداری شده است؛ ما نیز رسیدگی و آرای خریداری شده را باطل می‌کنیم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در هنگام واریز رأی خود با بیان اینکه تا روز چهارشنبه هیچ گزارشی از تخلفات هیچ شعبه‌ای ارائه نشده افزود: گزارشی که از سوی افراد حقیقی و حقوقی در این دوره از انتخابات نسبت به تخلفات ارائه‌شده بسیار پایین‌تر از انتخابات دوره‌های پیشین است. سخنگوی شورای نگهبان نیز با بیان اینکه میزان مشارکت مردم نسبت به مجلس هشتم بیشتر گزارش شده گفت: برآورد ما این است که این میزان حدود 8 الی 9 درصد رشد داشته است. عباسعلی کدخدایی تخلفات و اشکالات روند برگزاری انتخابات در روز گذشته را جزئی برشمرد و درخصوص حوزه‌های اخذ رای رایانه‌ای گفت: در حوزه‌هایی که اخذ رای به‌صورت رایانه‌ای پیش‌بینی شده بود، روند اقدامات به‌خوبی انجام شده و فقط اشکالات جزئی فنی بوده که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده مسئله حل شود. علی عبداللهی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز گفت: در کل کشور هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم.

مراجع تقلید و علما نیز روز گذشته از نخستین دقایق آغاز انتخابات، با انداختن رای خود به صندوق‌ها، مردم را به حضور پرشور و گسترده در این انتخابات فراخواندند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هنگام انداختن رأی خود به صندوق اظهار داشت: ممکن است گلایه‌هایی وجود داشته باشد اما زمانی که دشمن به کل سرمایه ما حمله می‌کند ما باید در مقابل دشمن بایستیم و بیدار باشیم. آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز پای صندوق رأی گفت: به افرادی که در انتخابات رای نیاوردند توصیه می‌کنیم اخلاق انتخاباتی را مراعات کنند و همواره مصالح و منافع نظام را مد نظر داشته باشند. آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی و تعدادی از علما و اساتید حوزه علمیه نیز پای صندوق رأی حاضر شدند.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز تصریح کرد: نماینده باید مصالح عمومی را مدنظر بگیرد تا موارد خاص و نماینده باید نماینده کل کشور باشد. سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان نیز با حضور پای یک صندوق اخذ رای در حوزه انتخابیه دماوند، در انتخابات شرکت کرد. سیدحسن خمینی، رئیس مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره) در حسینیه جماران، رای خود را برای انتخاب نمایندگان تهران به صندوق انداخت. سیدمهدی امام جمارانی و مجید انصاری از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز و سیدمحسن موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر چهره‌هایی بودند که در انتخابات شرکت کردند.

بازتاب شرکت مردم در انتخابات

عمده تحلیل رسانه‌های خارجی از شرکت مردم در انتخابات مجلس با انرژی هسته‌ای و ریاست‌جمهوری آتی ایران پیوند داشت. روزنامه گاردین با اشاره به انتخابات دوره‌ نهم گزارش داد که انتخابات روز جمعه تاثیر زیادی در تغییر سیاست‌های اصلی ایران از جمله موضوع هسته‌ای تهران نخواهد داشت. خبرگزاری رویترز انگلیس نیز انتخابات مجلس نهم را معیاری برای سنجش میزان محبوبیت دولت ایران در بحبوحه مناقشات با غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران دانست.

فرانس‌24 گزارش داد انتخابات امروز پاسخی به اتهامات غرب درباره دمکراسی در ایران است. شینهوا نوشت: فشار غرب باعث افزایش مشارکت در انتخابات پارلمانی ایران می‌شود. الجزیره هم نوشت: مردم شمال تهران از ساعات اولیه به حوزه رای آمده و اعلام کردند به آنچه خواست رهبرشان باشد عمل می‌کنند. مردمی که از ساعات اولیه صبح به این حوزه آمده بودند اعلام کردند رای‌دادن وظیفه مسلمشان است و آنها به آنچه خواست رهبرشان باشد عمل می‌کنند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد: آرامش و امنیت بر انتخابات ایران حاکم است. شبکه خبری المنار نیز گزارش داد: مردم پس از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌صورت پرشورتری در حوزه‌های انتخابیه حضور یافتند.

کد خبر 162351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز