همشهری‌آنلاین: واکنش‌ها به اسکاری که اصغر فرهادی برای ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» گرفت همچنان ادامه دارد. از واکنش منفی ساکنان سرزمین‌های اشغالی تا تبریک سینمایی‌ها، مسئوان و فوتبالی‌ها از جمله احمدرضا درویش و مهدی مهدوی‌کیا.

مهر در گزارشی نوشت: در ۱۰روز گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای دیدن «جدایی نادر از سیمین» به سینما رفته‌اند. در حالی که رسانه‌های اسرائیلی چندین سال است که تلاش می‌کنند ایران را یک تهدید هسته‌ای معرفی کنند دیدن این فیلم باعث شده تا تماشاگران در سینِما به هر چه تاکنون شنیده‌اند شک کنند.

یکی از منتقدان فیلم در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست می‌گوید: «دیدن این فیلم ناگهان ذهنیت ما را درباره ایران و آنچه تاکنون فکر می‌کردیم تغییر داد. ما در این فیلم دیدیم که ایرانی‌ها هم مانند ما کار می‌کنند، سوار خودرو می‌شوند و شبیه مردم کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.»

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک تماشاگر ۷۰ساله این فیلم هم می‌نویسد: تصویری که ما از ایران در ذهن داشتیم با چیزی که دیدیم خیلی متفاوت بود. ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در ایران هم دمکراسی وجود دارد و قضات، پلیس و مردم مانند کشورهای دیگر کار و زندگی می‌کنند. این مرد با ابراز تعجب از تصویری که از ایران در ذهن داشته است می‌گوید: «من از نحوه زندگی مردم در خانه‌هایشان هم تعجب کردم. ایرانی‌ها هم یخچال و ماشین لباسشویی دارند!»

دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار توسط اصغر فرهادی و اعلام نام ایران در مراسم اهدای جوایز این رقابت سالانه، مقام‌های رژیم صهیونیستی را حسابی دلخور و ناراحت کرده است. صهیونیست‌ها خیلی امیدوار بودند که جوزف سدار کارگردان فیلم پانویس(Footnote) بتواند برای این رژیم یک اسکار کسب کند اما همه چیز بر خلاف میل آنها پیش رفت.

داستان پانویس حول «تلمود» (یکی از کتاب‌های مذهبی یهودیان) می‌گردد و داستان آن برای صهیونیستها جذاب است. فیلم درباره‌ پدر و پسری است که هر دو پروفسور هستند و درباره تلمود تدریس می‌کنند اما رقابت میان‌شان، روابط‌ آنها را تیره ‌کرده‌است. صهیونیست‌ها معتقدند که جوزف سدار بتواند اولین اسکار را برای این رژیم به ارمغان بیاورد اما این فیلم هیچ وقت نتوانست مانند «جدایی نادر از سیمین» نظر منتقدان و کارشناسان را به خود جلب کند.

در مقابل جایزه‌‌های مهمی که اصغر فرهادی پیش از اسکار از آن خود کرد مهم‌ترین جایزه‌ای که این فیلم گرفته، در جشنواره‌ کن و در زمینه‌ بهترین فیلمنامه بود. به همین خاطر روزنامه صهیونیستی هاآرتص پس از اعلام جوایز اسکار تیتر خود را به شکست پانویس در مقابل جدایی نادر از سیمین اختصاص داد.

صهیونیست‌ها علاوه بر پانویس امید دیگری هم در اسکار داشتند که باز هم بی‌نتیجه ماند. در کنار پانویس،رژیم صهیونیستی از رسیدن جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار به «در میان تاریکی» (In Darkness) از لهستان هم خوشحال می‌شدند چون بار دیگر فیلمی درباره هولوکاست می‌توانست در مرکز توجه قرار بگیرد. داستان فیلم درباره فرار گروهی از یهودیان لهستان از دست نازی‌هاست.

بخش عمده ماجراهای مهم این فیلم در مجرای فاضلاب تاریکی در زیر شهر لووف اتفاق می‌افتد. این فیلم با دست گذاشتن روی یک سوژه نخ‌نما روایتگر فرار عده‌ای از یهودیان است بیش از یک سال برای فرار از چنگ نازی‌ها به این محل پناه آورده‌اند. در میان تاریکی هم جایزه قابل توجهی را از آن خود نکرده است و با وجود اینکه بعضی‌ها شانس آن را برای بردن اسکار حتی بیشتر از پانویس می‌دانستند باز هم مشخص شد که حرفی برای گفتن در مقابل «جدایی نادر از سیمین» ندارد.

بردن جایزه اسکار تأثیر بسیار زیادی در فروش جهانی فیلم‌های غیر انگلیسی زبان در کشورهای جهان دارد اما صهیونیستها با شکست این فیلم هم امید داشتن یک «فهرست شیندلر» دیگر را هم از دست دادند.

more  جایزه اسکار در دستان فرهادی؛ جدایی نادر از سیمین بهترین فیلم خارجی زبان

more  برندگان اسکار 2012؛ هوگو جوایز اسکار را درو کرد؛ ایران هم افتخار آفرید

و اما ادامه تبریک‌ها و پیام‌ها

  • تبریک درویش به فرهادی برای دریافت اسکار


احمدرضا درویش
کارگردان برجسته سینمای کشورمان موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین در جوایز اسکار 84 را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است: بار دیگر نام ایران در جهان طنین انداز شد. این بار نه در رقابت‌های متعارف و نه در آوردگاه‌های سیاست که در عرصه خیال، در جایگاه کلمه و در صحنه سینما از "ایران" گفته شد، از راز ِ ماندگاریش و از فرهنگ و تمدنش.

اصغر فرهادی عزیز!

تو با همتی ستودنی، لبخند و غرور را به مردم ایران پیشکش و منادی آرمان‌های آنان در جهان شدی.

تو زمستان را به بهار نوید دادی و بذر امید در زمین ِ توفان زده سینمای ایران پراکندی.

در توصیفِ این دست آورد بزرگ همان بس که رنگین کمانی به وسعت همه ایرانیان، بی‌مرز و بی‌جناح به آوازه نام و عزم بلندت می‌بالند.

به راستی مرور رویداد هشتم اسفند در تقویم تاریخ، برای آیندگان چه خواندنی است.

شهد دریافت نشان اسکار به کام همه ایرانیان گوارا ونام اصغر فرهادی بر تارک فرهنگ و هنر سرزمینمان جاودان باد.

  • پیام مجید مجیدی به فرهادی

مجید مجیدی با انتشار پیامی به بهانه توفیق اصغر فرهادی در مراسم اسکار تأکید کرد: امید است این دست‌آورد بزرگ هنری را پاس بداریم و به آن به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کنیم.

برگزیده شدن فیلم "جدایی نادر از سیمین" در مراسم اسکار را که به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان برنده جایزه شده است، اولاً به اصغر فرهادی و همه عوامل فیلم و سپس به اهالی سینمای ایران تبریک می‌گویم. امید است این دست‌آورد بزرگ هنری را پاس بداریم و به آن به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کنیم.

یک اثر، چه در حوزه علمی و چه هنری، وقتی جهانی می‌شود، دیگر از قالب فردی خارج و به‌عنوان یک کلیت دیده می‌شود که آن هم نام عزیز کشور اسلامی ایران است.

ضمناً نباید فراموش کنیم که این فیلم اتفاقاً جزو فیلم‌های معدودی بود که ابتدا در جشنواره فیلم فجر درخشید و برنده 5 سیمرغ بلورین شد و با مخاطب داخلی ارتباط گسترده‌ای پیدا کرد و سپس در محافل جهانی نیز درخشید. این خود، دست‌آوردی بزرگ برای سینمای ملی است.

  • پیام تبریک مهدی مهدوی کیا

مهدی مهدوی کیا نیز کسب جایزه اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت. گل نوشت: مهدی مهدوی‌کیا در پیامش آورد: «من در شرایطی نبودم که بتوانم این مراسم را به طور مستقیم تماشا کنم اما می‌دانم ایرانی‌های خیلی زیادی مراسم اسکار را مستقیم تماشا کردند یا صبح که از خواب بیدار شدند اولین کارشان چک کردن خبر مربوط به این مراسم و برنده شدن آقای فرهادی بود من هم همین‌ کار را کردم و صبح به محض بیدار شدن خبر را گرفتم و واقعا خوشحال شدم.»

کاپیتان سابق تیم ملی ایران می‌گوید: «کسب این جایزه را به آقای فرهادی تبریک می‌گویم چرا که دیروز همه مردم ایران خوشحال بودند این جایزه باارزش و بزرگی است و ما به مرور اهمیتش را بیشتر درک خواهیم کرد. من دوست داشتم از آقای فرهادی بابت حس خوبی که به ما داد تشکر کنم.»

کد خبر 162203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز