گروه ادب وهنر- مهرنوش سلماسی: وقتی افتخار آفرینی‌های فیلم «جدایی نادر از سیمین» تداوم و ابعادی منحصر به فرد یافت و درنهایت به دریافت جایزه اسکار منجر شد این سؤال در ذهن برخی از اهالی سینما و علاقه‌مندان هنر هفتم پیش آمد که آیا اینها را باید صرفا توفیقات فردی اصغرفرهادی بدانیم یا سینمای ایران هم از برکات این جایزه بهره‌مند خواهدشد؟

سینمای ایران - فیلم جدایی نادر از سیمین

کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند که اسکار جدایی در هموار کردن مسیر حرکت سینمای ایران در محافل بین‌المللی تاثیری بسزا خواهد گذاشت.

هدف نهایی فتح بازارهای جهانی است

احمد میرعلایی با ابراز خرسندی از کسب موفقیت «جدایی نادر از سیمین» در مراسم اسکار به خبرنگار همشهری گفت: به همه سینماگران و مردم، خصوصا به اصغر فرهادی برای این افتخارآفرینی تبریک می‌گویم.

برای مطرح و معرفی شدن این فیلم در عرصه بین‌المللی، فارابی زحمات بسیاری کشید، چرا که این فعالیت‌ها می‌تواند برای سینمای‌مان تعامل فرهنگی خوبی به همراه داشته باشد. معتقدم در کنار دریافت این جوایز مهم، باید هدف اصلی را رسیدن به اکران مناسب در خارج از کشور قرار دهیم. با توجه به اینکه ایران از نظر ساختار و متون ارزشمند غنی است می‌تواند با ساخت آثار خوب اکران جهانی را هدف بگیرد. این جوایز و افتخارات برای سینمای کشورمان خوب و مثبت است، اما هدف نهایی ما و فارابی در کنار اخذ جوایز جشنواره‌های معتبر، اکران جهانی و گسترده است.

حالا همه دنیا به سینمای ایران توجه می‌کنند

امیر اسفندیاری نیز حضور موفق فرهادی را در اسکار اتفاقی فرخنده دانست و تاثیرات این افتخارآفرینی را چنین ارزیابی کرد: اسکار یکی از مهم‌ترین جوایز سینمایی دنیاست، گرچه اسکار یک مراسم است و جشنواره نیست و برخی معتقدند از منظر هنری، جوایز کن، برلین و دیگر جشنواره‌های مهم جهانی اهمیت بیشتری دارند، اما در مراسم اسکار، فیلم و جایزه از نظر تجاری و هنری در ابعاد وسیعی دیده می‏شوند که بعد تبلیغاتی گسترده‏ای را به همراه دارد و درپی آن اتفاقات خوب تجاری نیز برای دست‌اندرکاران فیلم و کشور صاحب اثر خواهد افتاد. طبیعتا این اتفاقات از تاثیرات مثبت این جایزه است.

بدیهی است زمانی که نام یک کشور در بخش فیلم‏های خارجی مطرح می‌شود، توجه جهانیان به سینمای آن کشور بیشتر شده و امکان ارتباط و همکاری بیشتری برای آن سینما با دیگر کشورها فراهم می‌شود؛ ازجمله تولیدات مشترک، توجه به فیلم در بازارهای جهانی و... .

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی توسط اصغر فرهادی باعث می‌شود در سالی که پیش رو داریم یک پروسه موفقیت را برای سینمای ایران شاهد باشیم. این افتخار برای سینمای ایران بسیار مبارک و میمون است، اتفاقی که سینمای ایران سال‌ها منتظر آن بوده، از زمانی که فیلم «بچه‌های آسمان» جزو 5 کاندیدای فیلم خارجی بود هر ساله سینمای ما منتظر دریافت این جایزه بود. جدایی نادر از سیمین فیلمی است که جوایز مهم‌ترین جشنواره‌های دنیا را در کنار استقبال بسیار گسترده بینندگان جهانی و همچنین توجه منتقدان و دست اندرکاران سینمای جهان به دست آورده است.

مهم‌ترین نکته این است که این اتفاقات و موفقیت‏ها از جشنواره فیلم فجر در ایران آغاز شد و این فیلم توانست جوایز بسیاری را در جشنواره فیلم فجر به‌خود اختصاص دهد و از همین نقطه روند پیروزی‏اش آغاز شد. وی افزود: به‌نظرم کج سلیقگی است که عده‏ای سعی می‏کنند فیلمی اینچنین خوب و افتخارآفرین را با برچسب سیاسی بودن یا سیاه نمایی خدشه دار کنند و این به نوعی جفا در حق این فیلم موفق است، این اتفاق نباید بیفتد، چرا که این افراد سعی می‏کنند با حاشیه‌سازی‌ از اهمیت و حضور موفق جهانی سینمای ایران بکاهند. کسب این جایزه بزرگ و مهم بین‌المللی را به اصغر فرهادی و کلیه دست اندرکاران فیلم جدایی و سینمای ایران تبریک می‌گویم.

فیلم‏های ایرانی از این موفقیت بهره می‌برند

محمد اطبایی نیز در این باره به خبرنگار همشهری گفت: اهمیت اسکار برای ما ایرانیان در این موقعیت خاص زمانی دو چندان شده و تاثیرش بیش از جایگاه و اهمیتی است که این جایزه به‌طور معمول دارد. در این موقعیت خاص زمانی اسکار نه تنها برای سینمای ایران بلکه برای مردم ایران تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به بازتاب‏های مردمی تا قبل از دریافت اسکار به‌نظر می‏رسد که این اتفاق مهم می‏تواند در بالا بردن روحیه ایرانیان در سرتاسر کشور تاثیرات بسزایی داشته باشد. برخلاف برخی از نظرات که معتقدند این اتفاق تنها برای خالق اثر مثبت خواهد بود، مطمئن هستم و اطمینان دارم که تمامی فیلم‏های ایرانی در آینده از این موفقیت بهره بیشتری خواهند برد. در طول جشنواره برلین که حضور داشتم به واسطه موفقیت‏های پی‌در‌پی و بی‏شمار جدایی نادر از سیمین و تاثیرات مثبتش متوجه شدم که پخش کننده‌ها توجه ویژه‏ای نسبت به این قبیل فیلم‏ها نشان می‏دهند.

کد خبر 162116

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز