همشهری آنلاین: دو مقام ارشد ایرانی از تدابیر تازه دولت برای خنثی کردن تحریم‌ها سخن گفتند. یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه از یافتن مسیرهای ابتکاری برای انتقال درآمدهای ارزی به کشور و رئیس کل بانک مرکزی نیز از فراهم شدن امکان پذیرش طلا به جای ارز در مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها سخن گفت.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه با بیان این‌که جریان صدور نفت ایران ادامه دارد، گفت: شیوه‌های ابتکاری در تبادلات بانکی را پیدا کرده‌ایم و موفق شدیم درآمدهای ارزی را به آن مسیرها منتقل کنیم.

سیدعباس عراقچی افزود که معاونت متبوعش با توجه به شکل و ماهیت کشورهایی که در آن حضور دارند سعی کرده است تحریم‌ها را از تهدید به فرصت تبدیل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر کاهش خرید نفت ایران از سوی برخی مشتریان، گفت: مشتریان عمده ما در آسیا هستند و تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد نفت ما به آسیا صادر می‌شود. به همین دلیل، مشتریان عمده ارتباطشان را با ما حفظ کرده‌اند و از تحریم‌های یکجانبه آمریکا پیروی نمی‌کنند.

در این میان، دو مشتری عمده ما ژاپن و کره جنوبی هستند که صراحتا اعلام کرده‌اند برای مستثنی شدن از تحریم‌های یکجانبه در حال مذاکره هستند.

عراقچی افزود: آنچه برای ما مهم است این است که جریان صدور نفت ایران ادامه دارد و با مانعی برخورد نکرده و اگر در جایی کاهش یابد در مقابل مشتریان دیگری داریم و دیگرانی هستند که خواستار افزایش خرید نفت از ایران باشند.

وی در عین حال یادآور شد: ممکن است در برخی کشورها درصدهای خرید نفت بالا و پایین شود، اما آمریکایی‌ها در هدفشان برای این‌که ایران را از منافع حاصل از فروش نفت محروم کنند، ناکام بوده‌اند و ما توانسته‌ایم این موضوع را مدیریت کنیم.

عراقچی درباره مبادلات پایاپای و اینکه گفته شده پاکستان در قبال صدور گندم به ما، کود شیمیایی و آهن دریافت می‌کند، اکثر اخباری را که در این زمینه منتشر می‌شود، را نادرست دانست و تصریح کرد: ما با پاکستان چنین قراری نداشتیم. در سفر رئیس‌جمهور قرار بر این شد که ما در خرید کالاهای مورد نیاز خود برای پاکستان، اولویت قائل شویم (نمونه آن گندم و برنج بود) و بر اصل تهاتر و مبادلات براساس ارزهای محلی نیز تاکید شده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ادامه داد: در بحث تبادلات بانکی و مالی نیز موفق شده‌ایم به شیوه‌های ابتکاری جدیدی با هر کشور دست پیدا کنیم از جمله این شیوه‌ها برخی مواردی است که تاکنون عنوان شده مانند استفاده از ارزهای محلی و تهاتر کالا در مقابل کالا که میزان درصد همه اینها در مذاکرات بین مقامات بانک‌های مرکزی و مقامات تجاری دو کشور مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: ما شیوه‌های ابتکاری دیگری نیز در تبادلات بانکی یافته و موفق شده‌ایم درآمدهای ارزی کشور را تا آنجا که لازم است به آن مسیرها منتقل کنیم.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز به فارس گفت: ایران در مبادلات تجاری با دیگر کشورها، علاوه بر دلار و ارز کشورهای طرف معامله، می‌تواند به جای ارز، طلا نیز دریافت کند.

محمود بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا در انجام مبادلات تجاری ارز دیگری به جای دلار نیز دریافت می‌شود یا خیر؟ به ایرنا گفت: ایران در مبادلات تجاری تنها با دلار کار نمی‌کند و هر کشوری می‌تواند ارز خود را پرداخت کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ایران از کشورهای چین و هند به جای ارز کالا هم وارد می‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: اگر کشوری بخواهد می‌تواند طلا هم پرداخت کند و ما بدون هیچ مشکلی آن را می‌پذیریم. سخنگوی شورای پول و اعتبار درخصوص وضعیت تامین ارز گفت: ارز به میزان موردنیاز در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد و مشکلی در این خصوص نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در همین حال اگر فردی قصد ذخیره کردن ارز را داشته باشد نیازی نیست که ارز دولتی در اختیارش قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این بانک علاوه بر تامین ارز موردنیاز بیماران به نیاز واقعی افراد نیز پاسخ می‌دهد.

بهمنی گفت: باید از تقاضای کاذب و ذخیره کردن ارز توسط افراد سودجو جلوگیری کنیم و تلاش می‌شود قیمت دلار را به مرور و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به سمت واقعی سوق دهیم.

کد خبر 162100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز