دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در بانک مرکزی از راه‌اندازی فاز دوم سامانه پورتال ارزی این بانک در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با استفاده از این پورتال، امکان رویت و پیگیری کلیه مراحل واردات از ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص کالا برای سازمان‌های ذیربط فراهم خواهد بود.

شاهرخ ادیب معاون اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی با بیان این مطلب که تمام مراحل طراحی و اجرای سامانه پورتال ارزی از ابتدا با تلاش بی‌وقفه همکاران این اداره در مدت زمان دو سال صورت گرفته است، گفت: این پروژه یک کار ملی و فراسازمانی است و در فاز اول آن که در بهمن ماه مورد بهره برداری قرارگرفت، واردات کالا، دریافت و پرداخت ارزی به صورت دقیق مورد رصد قرار می‌گیرند و در تلاش هستیم، فاز دوم آن که مربوط به صادرات کالا خواهد بود در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، بازرگانی و سازمان گمرک با بانک مرکزی در راه‌اندازی این سامانه اضافه کرد: با استفاده از این پورتال، امکان رویت و پیگیری کلیه مراحل واردات از ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص کالا برای سازمان‌های ذیربط فراهم خواهد بود.

این مقام مسئول بانک مرکزی، هدف اصلی این سامانه را مدیریت بازار ارز و کالا خواند و افزود:‌ اهداف دیگری همچون تسهیل فرایند ارز توسط واردکنندگان و صادرکنندگان و هدایت مصرف کنندگان واقعی ارز به منابع ارزی مشخص در شبکه بانکی نیز مدنظر قرار دارد.

بر اساس گزارش مهر، معاون اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی درخصوص سطح تکنولوژی این سامانه خاطرنشان کرد: این سامانه به طور کاملاً استاندارد، با معماری چند لایه و با استفاده از فناوری های روز دنیا در محیط جاوا تهیه شده است.

وی با اشاره به این مطلب که این سامانه کاملاً‌ بومی بوده و هیچ بخشی از آن برون سپاری نشده است، بیان داشت: ویژگی‌هایی همچون کمترین زمان ممکن جهت جایگزینی و اعمال تغییرات درخواستی مدیران ارشد و اعمال قوانین و مقررات ارزی در سامانه به طور یکپارچه و همگون از خصوصیات بارز این پورتال است.

فاز اول سامانه پورتال ارزی 1390/11/19با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، نفت و اطلاعات در بانک مرکزی به بهره برداری رسیده بود.

کد خبر 161945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز