دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: وضعیت جوی کشور پیچیده جلو می‌رود؛ این نکته‌ای است که می‌توان در مورد پدیده‌های جوی اخیر کشور به زبان آورد.

برف

روز شنبه اداره‌کل هواشناسی استان فارس از بارش برف در شیراز پس از 3سال خبر داد و اضافه کرد که شدت این بارش در روزهای شنبه و یکشنبه به حدی نخواهد بود که برف چندانی بر زمین بنشیند. با وجود این، شدت برف در استان فارس به حدی رسید که مسئولان ستاد بحران استانداری فارس مدارس منطقه یک‌ و 2 شهر شیراز را در هرسه مقطع تحصیلی به جز پیش‌‌دانشگاهی روز گذشته تعطیل اعلام کردند. روز گذشته بارش برف در استان کهگیلویه و بویراحمد با شدت زیادی آغاز شد و در ارتفاعات این استان بیش از یک‌ونیم متر برف بارید، به‌طوری که به‌طور تقریبی بیش از 2متر برف در کوه دنا بارید. در این میان با وجود آنکه بارش برف مشکلات عدیده‌ای را برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به‌وجود آورد اما اداره آموزش و پرورش این استان مدارس را حتی در مقطع دبستان هم تعطیل نکرد تا بسیاری از این نکته گلایه‌مند شده و برخی خانواده‌ها مانع رفتن فرزندشان به مدرسه شوند. به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد ارتباط محورهای یاسوج - بابامیدان، یاسوج - شیراز و یاسوج - اقلید براثر بارش سنگین برف سنگین قطع شده و بازگشایی این مسیرها در حال انجام است.

احتمال ریزش بهمن

میزان بارش برف در ارتفاعات استان‌های غربی به حدی رسیده است که ستاد بحران برخی از این استان‌ها نسبت به احتمال ریزش بهمن در برخی از مناطق هشدار داده‌اند. بخشدار مرکزی کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به مهر گفت: ارتفاع برف در کوهستان‌های شهرستان کوهرنگ به بیش از 4متر رسیده است. ستار فرهادی‌نیا با بیان اینکه ارتفاع برف در شهر چلگرد کوهرنگ به بیش از80سانتی‌متر رسیده است، افزود: بارش سنگین برف موجب ریزش بهمن در گردنه شاه‌منصوری و مسدود شدن آن شده است.

توفان شن در مرکز و جنوب شرق کشور در 2 هفته اخیر نیز اهالی این مناطق را با سختی‌های فراوانی روبه‌کرده است. روز گذشته برخی مدارس استان کرمان به‌دلیل بارش برف، باران و توفان شن تعطیل شده و دانش‌آموزان شهرستان‌های سیرجان، رابر، بافت، بردسیر، شهربابک، ارزوئیه، فهرج و نرماشیر خانه‌نشین شدند.

اما اوج توفان شن و گرد و خاک در استان سیستان و بلوچستان بود که به واسطه آن قطاری از ریل خارج شد. در مرکز این استان سرعت وزش باد به حدود 80 کیلومتر ‌رسید و وزش توفان و گرد و خاک شعاع دید در زابل را نیز به 500 متر رساند. این در حالی است که اداره کل هواشناسی این استان اعلام کرده است که از روز دوشنبه با خروج سامانه بارش‌زا از آسمان سیستان و بلوچستان به‌طور موقت 2 تا 4 درجه دمای هوا کاهش می‌یابد و از روز سه‌شنبه مجددا افزایش دما رخ خواهد داد و از روز پنجشنبه در نواحی مرکزی استان وزش باد تشدید می‌شود.

خسارات‌ 2میلیارد تومانی توفان شن به ریگان

توفان 20 میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، راه و زیرساخت‌های برق شهرستان ریگان خسارت وارد کرد. فرماندار ریگان با اعلام این مطلب گفت: بر اثر وزش توفان راه 15روستا بسته شده که این راه‌ها نیز در دست بازگشایی است. برزنگ گفت: وزش توفان همچنان در این شهرستان ادامه دارد.

کد خبر 161867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز