همشهری آنلاین: دیرینه شناسان آمریکایی کشف کردند که ابعاد بدن پستانداران برای سازگاری با افزایش دما در دوره‌های گرمای جهانی کاهش و با افزایش دوره‌های سرما افزایش یافته است

پستانداران

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه فلوریدا و دانشگاه نبراسکا با مشاهده تکامل اسب‌های اولیه‌ای که در حدود 50 میلیون سال قبل در دوره "حداکثر گرمایی پالئوسن- ائوسن" می‌زیسته‌اند ارتباط میان گرمایش جهانی و اندازه متوسط پستانداران را پیدا کردند و نشان دادند که با افزایش دما در دوره‌های گرمای جهانی ابعاد بدن پستانداران کاهش یافته است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "اندازه بدن این اسب‌ها به ابعاد یک سگ رسید. نکته شگفت انگیز در اینجاست که پس از کاهش مجدد دما بدن آنها مجدداً بزرگ شد."

دانشمندان اسب اولیه‌ای با عنوان "سیفریپوس" را مورد بررسی قرار دادند که در دوره "حداکثر گرمایی پالئوسن- ائوسن" در آمریکای شمالی می‌زیسته است.

در این دوره که 175 هزار سال به طول انجامید تمرکز بالای دی اکسید کربن در اتمسفر و در اقیانوس‌ها سبب افزایش دمای متوسط جهانی بین 6 تا 12 درجه سانتیگراد شد.

مقایسه اسب‌های امروزی با اسب‌هایی که در دوره گرمای جهانی 50 میلیون سال قبل می زیسته است

دیرینه شناسان آمریکایی با بررسی اندازه و ایزوتوپ‌های فسیل‌هایی که در سایت دیرینه شناختی Wyoming کشف شده‌اند تکامل "سیفریپوس" ردیابی و کشف کردند که این حیوان در مسیر تکامل خود از یک حیوان 5.4 کیلوگرمی به یک حیوان در حدود 3.8 کیلویی (در ابعاد یک گربه خانگی) تبدیل شده و سپس در طول 45 هزار سال بعد از آن تا حدود 6.8 کیلوگرم بزرگ شده است.

اندازه این اسب اولیه تا پایان دروه گرمای جهانی در حدود 30 درصد کاهش یافته است.

دانشمندان این فرضیه را کشف کردند که افزایش دما و یا تمرکز بالای دی اکسید کربن سبب بروز پدیده "کوتولگی" (نانیسم) در پستانداران این دوره شده است.

دیرینه شناسان نگرانند که به سبب گرمای جهانی جدید، این رویداد در حیواناتی که ظرف دو قرن آینده به وجود می‌آیند نیز رخ دهد.

کد خبر 161807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز