همشهری آنلاین: مراسم اسکار 2012 در حالی ساعاتی دیگر در ‌آن‌سوی کره زمین (آمریکا) برگزار می‌شود که این‌سو ایرانی‌ها منتظرند ببینند آیا فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» از کشورمان جایزه اسکار را برای اولین‌بار پس از شیر طلایی ونیز، خرس طلای برلین و نخل طلای کن به سرزمین‌مان می‌آورد؟

 فرش اسکار

به گزارش ایسنا، سینمای ایران امسال و در اسکار 2012 در دو بخش بهترین فیلم خارجی و فیلم‌نامه برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ اصغر فرهادی نامزد دریافت جایزه شده است.

اصغر فرهادی، نامزدی این فیلم را در دو بخش اسکار اتفاقی ارزشمند دانسته و البته نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه را ارزشمندتر می‌داند.

این کارگردان ایرانی در پاسخ این پرسش که کاندیدا شدن در اسکار برایش چه معنایی دارد، گفته بود: «مهم‌ترین معنایش آن است که اگر چه امروز مردم در فرهنگ‌های مختلف به زبان‌های مختلف سخن می‌گویند اما زبان مشترک تمام مردم دنیا، سینماست».

فرهادی درباره‌ اینکه اگر جایزه اسکار فیلم‌نامه را ببرد چه حسی خواهد داشت، مطرح کرد: «این موفقیت تنها برای من نخواهد بود بلکه متعلق به همه کارگردانانی خواهد بود که به زبان‌هایی غیر از انگلیسی فیلم می‌سازند. این به معنای آن است که زبان نمی‌تواند مانعی در ارتباط برقرار کردن تماشاگران با فیلم‌ها در دنیای سینما باشد. سینما یک زبان مشترک جهانی است».

در پی نامزدی «جدایی نادر از سیمین» در دو بخش اسکار، با بررسی حضور سینمای ایران در اسکار درمی‌یابیم که آخرین ساخته‌ اصغر فرهادی دومین فیلم ایرانی است که بعد از «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در سال 1377، نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی شده است و همچنین اولین‌باری است که یک فیلم ایرانی در دو بخش نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود.

سال‌ها پیش برای نخستین بار، وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ مینا» ساخته‌ داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد.

سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال 1373 که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ عباس کیارستمی نماینده ایران در اسکار شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی به اسکار معرفی شد.

در ادامه نیز حضور ایران در اسکار این‌گونه پی گرفته شد: در سال 75 فیلمی از ایران معرفی نشد، در سال 76 «گبه»، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا»ی مجید مجیدی، 79

«زمانی برای مستی اسبها»ی بهمن قبادی، 80 «باران» مجید مجیدی، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی، 84 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت»، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور، 87 «آواز گنجشکها»ی مجید مجیدی، 88 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 «بدرود بغداد» مهدی نادری.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ اصغر فرهادی علاوه بر سیمرغ‌های بهترین کارگردان، فیلم‌نامه و بهترین فیلم مردمی جشنواره‌ فیلم فجر در سال گذشته، حضور موفقی در عرصه‌ جهانی داشت؛ از جمله دریافت خرس طلا بهترین فیلم و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره‌ برلین و در فصل جوایز سینمایی هالیوود برنده‌ جوایز‌ جهانی از جمله بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریکا و انجمن منتقدین فیلم نیویورک و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و در جوایز سالانه‌ آسیا ـ پاسیفیک نیز بهترین فیلم سال ‌2011 شناخته شد.

«جدایی نادر از سیمین» که اخیرا جایزه‌ بهترین فیلم خارجی جوایز سزار فرانسه و اسپریت را دریافت کرد، ماه گذشته برند‌ه‌ جایزه بهترین فیلم خارجی از جوایز گلدن گلوب هم شد.

مراسم اسکار فردا 26 فوریه دوشنبه ـ 8 اسفند ماه ـ ساعت 6 به وقت تهران در سالن «کداک تیاتر» برگزار می‌شود.

این سالن روز 9 نوامبر 2001 با هزینه‌ 94 میلیون دلار راه‌اندازی شد و از همان سال نخست، میزبان مراسم اعطای جوایز اسکار بود.

سالنی مجلل که گنجایش 3401 نفر را دارد و با 34 متر عرض، دارای یکی از بزرگترین صحنه‌های اجرای مراسم است.

نکته‌ جالب درباره‌ «کداک تیاتر» این است که بر روی پلکان ورودی‌های آن اسامی برندگان جوایز اسکار از سال 1927 نوشته شده است.

 

کد خبر 161775

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز