همشهری‌آنلاین: نقد و بررسی «شرح غزلیات سعدی» تالیف دکتر فرح نیازکار با حضور دکتر اصغر دادبه، دکتر نسرین فقیه ‌ملک‌مرزبان، کوروش کمالی‌ سروستانی و مولف کتاب در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار خواهد شد.

 به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که ساعت 16 و 30 روز سه‌شنبه، نهم اسفند برگزار می‌شود ، کتاب خانم نیازکار مورد ارزیابی سعدی شناسان و استادان ادبیات قرار خواهد گرفت.

 به تازگی، «شرح غزلیات سعدی» نوشته‌ی دکتر فرح نیازکار به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده‌ی دو بخش اصلی است که در فصل نخست، محوری‌تری مبانی مشترک در غزل‌های سعدی دربرگیرنده‌ی مقولاتی همچون عشق؛ حالات و ویژگی‌های آن، عقل و عشق و رابطه‌ی آن دو و نیز دیدگاه سعدی نسبت به این مقوله، نظربازی و جمال‌پرستی سعدی و سماع از دیدگاه سعدی و... و نیز ویژگی‌های زبانی سعدی در غزل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در فصل دوم نیز تحلیل و شرح محتوایی کلیه‌ی غزلیات سعدی با مقابله‌ی نسخه‌های تصحیح‌شده‌ی محمدعلی فروغی، حبیب یغمایی و غلامحسین یوسفی برای رفع دشواری‌ها صورت گرفته است.

درباره‌ی این کتاب همچنین عنوان شده است: «در شرح‌هایی که پیش‌تر بر غزلیات سعدی نگاشته شده، بسیاری از دشواری‌ها و نیز شاخص اندیشه‌های سعدی ـ که هدف اصلی شرح است ـ مورد بررسی قرار نگرفته ‌است. نیز بهره‌مندی شاعران و نویسندگان از آثار یکدیگر و میزان تأثیرپذیری آنان نکته درخور توجهی است که در این شرح به ضرورت، به بهره‌مندی سعدی از آثار بزرگانی چون غزالی‏، روزبهان، نظامی و دیگران، و بهره‌مندی شاعران دیگر از آثار سعدی همچون حافظ، خواجوی کرمانی، جامی و دیگران پرداخته شده است. همچنین در هیچ‌یک از این شرح‌ها، به مقالاتی که تاکنون درباره‌ی غزلیات سعدی نگاشته شده و در آن‌ها به تصحیح ضبط نادرست کلمه و یا شرح معنای واژه، عبارت، بیت و یا غزلی از غزلیات سعدی پرداخته شده است، هیچ‌گونه اشاره و یا ارجاعی نشده، که در این شرح به آن پرداخته شده است.»

به گزارش همشهری آنلاین مرحوم کاظم برگ نیسی هم غزلیات سعدی را با شرح و معانی لغات و عبارات دشوار آن از سوی انتشارات فکر روز به بازار کتاب عرضه کرده بود.

شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 161533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز