همشهری‌آنلاین: افزایش بی ضابطه اجاره بها و تعیین قیمت اجاره بدون اینکه مالکان، توجیه مناسبی برای آن داشته باشند از مشکلاتی است که در روزهای پایان سال گریباگیر مستاجران شده است.

 

محل ویژگی آپارتمان قیمت اجاره
جمهوری اسکندری یک واحد 40 متری، یک خوابه و طبقه 4 و عمر 5 ساله 10 میلیون رهن و 300 هزار تومان اجاره
خیابان آذربایجان

40 متری و یک خوابه

22 میلیون تومان رهن
حوالی دانشگاه شریف زیرهمکف سوئیت 37 متری 12 میلیون تومان رهن و 320 هزار تومان اجاره
جمالزاده شمالی یک دستگاه آپارتمان 50 متری، یک خوابه 7 میلیون رهن و 550 هزار تومان
خیابان جیحون مالک اشتر واحدی 50 متری و نوساز 23 میلیون تومان رهن کامل
خیابان زرگنده، یک خوابه

50 متری

35 میلیون رهن کامل
بنی هاشم شمالی 50 متری، زیرهمکف 20 میلیون رهن کامل
جنب اکباتان

یکخوابه به مساحت 50 متر 

5 میلیون رهن و 700 هزار تومان اجاره

یکی از مشکلاتی که این روزها به دلیل گرانی اجاره بها بیش از گذشته مستاجران را با نگرانی مواجه کرده است نبود چارچوب مشخص برای تعیین اجاره بها است و با وجودی که سازمان تعزیرات با مبنا قرار دادن تعیین قیمت براساس اجاره نامه قبلی قصد داشت تا افزایش افسار گسیخته اجاره بها را کنترل کند اما همچنان مستاجران با مراجعه به بنگاه‌های مسکن با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوند.

در واقع برخی از مالکان، بدون ضابطه و حتی بیش از نرخ تورم، اجاره بها را تعیین می‌کنند و در ماه‌هایی که بازار اجاره رونق بیشتری دارد، قیمت‌ها را بیش از ماه‌های دیگر تعیین می‌کنند، این در حالی است که حتی برخی از آپارتمان‌ها شرایط مناسبی هم به نسبت قیمت تعیین شده ندارند.

یکی از مستاجران در غرب تهران به مهر گفت: هنوز دو ماه مانده به پایان سال، صاحبخانه اعلام کرد که باید 200 هزار تومان به اجاره اضافه کنید و مشخص نیست که این قیمت با چه معیاری محاسبه شد.

وی افزود: با وجودی که هنوز مرحله دوم هدفمندی اجرا نشده است و نرخ تورم سال آینده مشخص نیست اما صاحبخانه علت افزایش 200 هزار تومانی اجاره بها را تورم سال آینده می‌داند در حالی که این قیمت‌ها بسیار بالاست و پرداخت آن برای ما دشوار است.

مستاجر دیگری هم گفت: ملاکی هم برای تعیین اجاره بهای یک آپارتمان وجود ندارد، بنابراین مالکان با مراجعه به بنگاه‌های املاک، هر رقمی را که بخواهند تعیین می‌کنند.

وی بیان کرد: دریافت حقوق براساس دستمزد تعیین شده دولت، حتی نمی‌تواند نیمی از اجاره بها را هم تعیین کند درحالی که صاحبخانه ما هم 200 هزار تومان به اجاره اضافه کرده است.

کد خبر 161517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز