همشهری آنلاین: شبکه یوروز نیوز در تحلیلی عنوان کرد : استعفای 'کریستیان وولف' رییس جمهوری آلمان که با حمایت 'انگلا مرکل' به این سمت رسیده بود، اکنون موضع صدر اعظم آلمان را با توجه به مشکلات موجود و افزایش انتقادها از وی ، متزلزل تر از هر زمان دیگری کرده است.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز در گزارش خود افزود :آسیب های سیاسی استعفای وولف برای آنگلا مرکل دارای ابعادی است که در آینده نمود بیشتری خواهد داشت.

بر این اساس ، اگر چه جایگاه ریاست جمهوری در آلمان بیشتر تشریفاتی است اما از جایگاه و اقتدار اخلاقی آن نباید غافل بود.

در سال 2010 میلادی، آنگلا مرکل بعنوان بلندپایه ترین مقام سیاسی آلمان، در حالیکه از یک سو مسیر ریاست جمهوری را برای وولف هموار می ساخت، اقتدار اخلاقی وی را نیز تضمین کرد .

'فرانک بوخوالد' کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی آلمان در مصاحبه با این شبکه خبری گفت؛ در وهله نخست آسیب های سیاسی این ماجرا متوجه شخص کریستیان وولف و پس از آن البته احزاب ائتلاف مسیحی و دمکرات های آزاد است که وی را انتخاب کرده اند.

وی افزود، بنابراین مشخص است که دولت ائتلافی آنگلا مرکل نیز از این وضع آسیب می بیند.

این تحلیلگر سیاسی با توجه به مشکلات بحران اقتصادی یورو که از یونان سر منشا می گیرد و به یکی از مسایل بغرنج داخلی آلمان برای مرکل مبدل شده است، گفت: صدراعظم آلمان در برلین کارهای بسیاری پیش رو دارد.

'مرکل می بایست طبق قانون اساسی آلمان ظرف مدت 30 روز رییس جمهوری جدید را معرفی کند، از دیگر سو در عرصه اروپا نیز باید با معضل یورو ، سیاست اقتصادی که در قبال یونان در پیش گرفته و مشکلات کنونی دولت ائتلافی خود مقابله کند'.

این تحلیلگر به این نکته که رییس جمهوری آلمان بنابر قانون اساسی قدرت چندانی نداشته و مهمترین وظیفه وی ایجاد اعتماد است اشاره کرد و افزود : اما از آنجا که موضوع نجات یورو و کمک مالی به یونان در آلمان بسیار جنجال برانگیز شده است ، وجود رییس جمهوری که انتقادهای بسیاری علیه وی مطرح است به معنای وجود دشواری های بیشتر برای انگلا مرکل است .

گفتنی است، در یک اقدام بی سابقه در صحنه سیاسی آلمان ، دادستان هانوفر از پارلمان این کشور درخواست کرد تا مصونیت سیاسی کریستیان وولف رییس جمهوری این کشور را لغو کند.

وولف طی ماه های اخیر از سوی رسانه ها و افکار عمومی آلمان به خاطر آنچه 'بی صداقتی مالی' عنوان می شود، در مظان اتهام قرار دارد.

وولف از حزب دمکرات مسیحی ، در ماه ژوئن سال 2010 در سایه حمایت انگلا مرکل در سه دوره رای گیری پارلمان و پس از 9 ساعت بحث و جدل سرانجام بعنوان رییس جمهوری جدید این کشور انتخاب شد.

رییس جمهوری جوان که بعنوان دست راست مرکل به شمار می رفت دست به اقدامی خطرناک زد.

او با استفاده از نفوذ خود تخفیف هایی در زمینه های مختلف از جمله دریافت وام مسکن کم بهره 500 هزار یورویی از بانک دریافت کرد.

رسانه های آلمانی از سوء استفاده های مالی وی پرده برداشتند تا اینکه کار به مرحله ای جدی تر کشیده شد.

وولف مدیر روزنامه 'بیلد' آلمان را که قصد انتشار مدارکی از این سو ء استفاده های مالی وی را داشت در یک پیام تلفنی تهدید کرد. این درحالی بود که مرکل در چنین آشفتگی سیاسی همچنان از وی حمایت کرد.

سرانجام رییس جمهوری که با حمایت مرکل بر مسند قدرت نشانده شده بود، با اوج گرفتن فشار افکار عمومی و رسانه های داخلی، در هفدهم فوریه (28بهمن ماه) از سمت خود استعفا داد و موضع صدراعظم کنونی آلمان را با این اقدام بیش از پیش متزلزل ساخت.

کد خبر 160981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز