گروه شهری: ایستگاه متروی تجریش به‌عنوان شمالی‌ترین و عمیق‌ترین ایستگاه در امتداد خط یک متروی پایتخت، صبح روز یکشنبه، سی‌ام بهمن با حضور شهردار تهران و دیگر مدیران شهری به بهره‌برداری می‌رسد تا با این اقدام، دسترسی سهل‌تر مردم شمال پایتخت نیز به شبکه حمل‌ونقل ریلی درون شهری ممکن شود.

مترو

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اعلام خبر افتتاح این ایستگاه به همشهری، اظهار داشت: ایستگاه متروی تجریش با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین ایستگاه زیرزمینی شبکه متروی تهران است. وی در ادامه تاکید کرد: این ایستگاه 15 هزار متر مربع مساحت دارد ضمن اینکه از سطح زمین تا سکوی ایستگاه حدود 55 متر فاصله وجود دارد و با توجه به این امر مسافران با استفاده از 16دستگاه پله‌برقی نصب شده در این ایستگاه به سکوی قطار خواهند رسید.

ضمن اینکه زمان انتقال مسافران از سکوی قطار تا ورودی ایستگاه حدود 6 دقیقه خواهد بود. این در حالی است که در نهایت 30دستگاه پله برقی در این ایستگاه نصب خواهد شد. از دیگر نکات مهم در این پروژه نصب و راه‌اندازی 8 دستگاه آسانسور 25نفره در ایستگاه مذکور است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در باره مشخصات فنی این ایستگاه نیز تصریح کرد: طول قطعه اخیر که فردا به بهره‌برداری می‌رسد حدود 1500 متر است که از ایستگاه قیطریه تا میدان قدس ادامه دارد. البته 500 متر از این مسیر نیز مربوط به توقفگاه قطارهای مترو است که در بخش شمالی ایستگاه قرار دارد.

درویش درباره علت عمق زیاد این ایستگاه نیز یادآور شد: دستگاه‌های حفار با شیب حداکثر 5 درصد می‌توانند کار کنند. این در حالی است که شیب زمین در این بخش از شهر بیش از 5 درصد بود و به همین دلیل ایستگاه تجریش تبدیل به عمیق‌ترین ایستگاه شهر شده است. وی همچنین تاکید کرد: برای ساخت این ایستگاه بیش از 150هزار مترمکعب خاکبرداری، 6هزارو 500 تن آرماتور بندی و 40هزار مترمکعب بتون‌ریزی صورت گرفته است.

این در حالی است که برای ساخت تونل این ایستگاه نیز حدود 110هزار مترمکعب خاکبرداری و 38هزار متر مکعب بتون ریزی شده است. ایستگاه متروی تجریش 2سالن در اعماق مختلف دارد. طول تالار تهیه بلیت این ایستگاه نیز حدود 240‌متر است که تقریبا در عمق 40 متری زمین قرار گرفته است. به‌گفته مدیران شرکت متروی تهران و حومه پیش‌بینی می‌شود این ایستگاه به یکی از پرتردد‌ترین ایستگاه‌های مترو در تهران تبدیل شود و بتواند حجم قابل‌توجهی از سفرهای شهری را تحت‌پوشش قراردهد.

کد خبر 160736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز