همشهری‌آنلاین: کنار زدن هاشمی یک جرقه تحولی بود، مجلس هفتمی‌ها تلاش کردند ثابت کنند انتخاب احمدی نژاد اشتباه بود و 4 یار او را ساقط کردند، ماجرای یک میلیاد دلاری که گم شد، کار دولت با مجلس به معامله‌گری کشید، ماجرای وزیر اطلاعات رئیس جمهور را سرخورده کرد، رقبا سعی کردند احمدی نژاد را کنار بگذارند، جبهه متحد ظرفیت دولت را ندید از مهمترین اظهارات الهام بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات غلامحسین الهام عضو موسسه جبهه پایداری در همایش انتخابات که در دانشگاه قم برگزار شد در دو بخش گزیده و مشروح در زیر آمده است: 

خلاصه نکات مهم

* کنار زدن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، جرقه تحولی بود که از نظر سیاسی مردم به این باور رسیدند که عبور از هاشمی غیر ممکن نیست.
* کسانی که در مجلس هفتم تاثیرگذار بودند به تلاش افتادند تا این فرضیه را اثبات کنند که انتخاب احمدی‌نژاد یک اشتباه بود.
* مجلس هفتم با دولت نهم چالش برانگیز شد به گونه‌ای که یکباره چهار وزیرش را که نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد بودند را ساقط کرد.
* برنامه‌های احمدی‌نژاد با استقبال مجلس همراه نبود و گاهی هم تخطئه می‌شد.
* بحث یک میلیارد دلاری که گفته می‌شد از پول نفت گم شده است، به وسیله دیوان محاسبات دامن زده شد و تا امروز هم اعلام نکرده‌اند این مسئله یک اشتباه حسابداری بوده و حل شده است.
* وقتی کارها به مجلس گره خورد و احمدی‌نژاد دید مثل هر دولتی برای موفقیت نیاز به مجلس دارد، کار را به معامله گری کشید و این پیام بدی داشت.
* از مجلس هفتم به بعد روسای مجلس ما غیر روحانی شدند و تغییری در رجال سیاسی پدید آمد.
* طرفداران دولت نهم در مجلس هشتم تلاش کردند با همکاری طیف دیگری ریاست مجلس را از حداد عادل به لاریجانی تغییر دهند.
* با روی کار آمدن لاریجانی اختلاف بین دولت و مجلس شدیدتر شد و فشارها بر دولت افزایش یافت.
* طیفی از مجلسیان به سمت و سویی رفتند و یا از عوامل فتنه حمایت کردند یا کمک‌کننده به تداوم و تشدید آن بودند و در انتخابات هم به آن سو رفتند در حالی که چالش انتخابات دهم، چالش فوق‌العاده سنگین بین نظام و غیرنظام بود.
*ماجرای عزل وزیر اطلاعات از سوی ریاست جمهوری سبب سرخوردگی رئیس جمهور شد و رقبای احمدی‌نژاد هم سعی کردند تا با یکی کردن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد را کنار بزنند.
* جبهه متحد اصولگرایان همان مدل 6+5 است با این تفاوت که در این کمیته ظرفیت بزرگ دولت کنار زده شد.
* جبهه پایداری نباید به عنوان اینکه نگران جبهه انحراف است، گفتمان احمدی‌نژاد را تخطئه و دولت را دولت منحرف تلقی کند که این اشتباه بزرگ است.
* کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند اگر برآمده از جریان رقیب احمدی‌نژاد باشند و اراده آنها این باشد که دولت را در یک سال آینده به سئوال، استیضاح و این مسائل گرفتار کنند، کشور را دچار بحران خواهند کرد.
* مجلسی را موفق می‌دانیم که دولتی که مورد تائید رهبری است را تقویت کنند و عاقلانه با دولت تعامل داشته باشد. 

مشرح نکات مهم اظهارات غلامحسین الهام

1

  • دوره احمدی‌نژاد دوره جدیدی بود که آغاز چالش اصولگرایان شد به این دلیل که احمدی‌نژاد مستقل وارد صحنه شد و اصولگرایان با نامزدهای دیگر.

2

  • کنار زدن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، جرقه تحولی بود که از نظر سیاسی مردم به این باور رسیدند که عبور از هاشمی غیر ممکن نیست و اراده ملت در عبور از این مسئله یک نشاط و حرکت تازه‌ای را ایجاد کرد، به اضافه اینکه شعارهای این دوره، شعارهای عدالت و گفتمان، گفتمان انقلاب بود اما در عین حال اختلافات تازه اصولگرایان را کلید زد.

3

  • کسانی که در مجلس هفتم تاثیرگذار بودند به تلاش افتادند تا این فرضیه را اثبات کنند که انتخاب احمدی‌نژاد یک اشتباه بود و وی توانمندی لازم را برای اداره کشور را ندارد. آنها تلاش کردند احمدی‌نژاد را در عرصه مدیریت اجرایی کشور جدی نگیرند بلکه در کارها و امورش سیطره و قیمومیت بر او داشته باشند.

4

  • مجلس هفتم با دولت نهم چالش برانگیز شد به گونه‌ای که یکباره چهار وزیرش را که نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد بودند را ساقط کرده و به آنها رای اعتماد ندادند.

5

  • برنامه‌های احمدی‌نژاد با استقبال مجلس همراه نبود و گاهی هم تخطئه می‌شد؛ برنامه اشتغال احمدی‌نژاد در برنامه اقتصادی برای بنگاه‌های زودبازده و فشار برای افزایش بودجه‌های عمرانی کشور باید مورد استقبال قرار می‌گرفت اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی، مجلس هفتم به بودجه‌های احمدی‌نژاد رغبت نشان نداد و معمولا برنامه‌هایش که مبدایی برای عدالت اجتماعی و رشد و سازندگی در کشور همراه بود را با انتقاد مواجه کرد.

6

  • نظارت مجلس بر امور مالی با رویکردهای دیگری از جمله فشار بر دولت و به تدریج اتهام بر دولت مواجه شد و بحث یک میلیارد دلاری که گفته می‌شد از پول نفت گم شده است، به وسیله دیوان محاسبات دامن زده شد و تا امروز هم اعلام نکرده‌اند این مسئله یک اشتباه حسابداری بوده و حل شده است.

7

  • بر عکس در آستانه انتخابات مجلس هشتم سعی کردند آن را به یک سوژه انتقادی از دولت تبدیل کنند به ویژه که شاخص دولت پاکی‌ بود و این پاکی محل تشکیک و تردید از جانب خود اصولگرایان می‌شد.

8

  • این تعامل نامطلوب سبب شد بر گفتمان رفتاری احمدی‌نژاد با پارلمان تاثیر بگذارد. احمدی‌نژاد دنبال استقلال دو قوه، نظارت معقول و منطقی و عدم مداخله مجلس بر امور اجرایی بود.

9

  • دولت برای موفقیت خود نیاز مبرم به مجلس دارد. وقتی کارها به مجلس گره خورد و احمدی‌نژاد دید مثل هر دولتی برای موفقیت نیاز به مجلس دارد، کار را به معامله گری کشید و این پیام بدی داشت.

10

  • یکی از انتقادات بنده به دولت و مجلس این بود که عدم تعامل موجب بازیگری و معامله گری می‌شود و این یک فاجعه در تعامل دو قوه است.

11

  • انتقادات تند و رفتار انتقادی شکننده بین مجلس هفتم و احمدی نژاد سبب شد تا جریاناتی برای حل مشکل به این معامله گری روی بیاورند که با گفتمان دولت سازگاری نداشت.

12

  • این تجربه جدید و کمی تا قسمتی ناموفق بین اصولگرایان مدل جدیدی را برای مجلس هشتم رقم زد مدلی که گرچه دولت حزب نداشت و در مجلس هم بنای ورود به عرصه انتخابات نمی‌تواند داشته باشد پس ترکیبی طراحی شد تا گرچه به طور مستقیم دخالت نمی‌کند اما حامیان دولت که بازوان مورد قبول دولت هستند با اصولگرایان همکاری مشترکی در  انتخاب لیست جدید و انتخابات مجلس هشتم داشته باشند.

13

  • از مجلس هفتم به بعد روسای مجلس ما غیر روحانی شدند و تغییری در رجال سیاسی پدید آمد. در مجلس هفتم حداد عادل اداره‌کننده مجلس بود که به دلیل وقوع برخی مشکلات با دولت نهم طرفداران دولت نهم در مجلس هشتم تلاش کردند با همکاری طیف دیگری ریاست مجلس را از حداد عادل به لاریجانی تغییر دهند.

14

  • با روی کار آمدن لاریجانی اختلاف بین دولت و مجلس شدیدتر شد و فشارها بر دولت افزایش یافت، در حالی که انتظار می‌رفت وی که با کمک طرفداران دولت روی کار آمده، هماهنگ‌تر با دولت عمل کند.

15

  • فشارها بر دولت در زمینه قانونگذاری، بودجه و موضع ساختاری منجر شد به انتخابات دوره دهم که طیفی از مجلسیان به سمت و سویی رفتند و یا از عوامل فتنه حمایت کردند یا کمک‌کننده به تداوم و تشدید آن بودند و در انتخابات هم به آن سو رفتند در حالی که چالش انتخابات دهم، چالش فوق‌العاده سنگین بین نظام و غیرنظام بود.

16

  • این وضعیت فاصله بین مجلس هشتم و دولت دهم را بیشتر کرد و با توجه به پیروزی شایان این طرف و سرخوردگی‌های مجلسیان هفتم و هشتم، آنها به دنبال طیف جدیدی حرکت کردند و کسانی بر صندلی اول دولت نشستند که تشکیک گفتمانی ایجاد کردند.

17

  • در این زمان ادبیاتی چون ایرانیت، ناسیونالیسم و بازگشت به ارزش‌های قبل از اسلام به کار گرفته شد که این فاصله را توسعه داد.

18

  • این اختلاف بین حاملان گفتمان احمدی‌نژاد و دوستدارانش ایجاد شد و حفظ این مسئله منجر به مداخله رهبری برای جلوگیری از تشدید این شکاف شد.

19

  • اقدام رهبری کارساز واقع شد به دلیل آنکه جلوی پیشرفت بسیاری از مشکلات را گرفت و از سوی دیگر اسبابی شد تا مخالفان گفتمانی احمدی‌نژاد به شدت به آن دامن بزنند و از آن جریانی به نام جریان انحرافی ساختند و دولت را متهم به همراهی با آن کردند.

20

  • طولی نکشید که اساس سوم تیر را انحراف تلقی کردند و در نتیجه سبب شد که بگویند در انتخابات نهم خطر و فتنه جدید، فتنه انحراف است و این فتنه در دل دولت است.

21

  • ماجرای عزل وزیر اطلاعات از سوی ریاست جمهوری سبب سرخوردگی رئیس جمهور شد و رقبای احمدی‌نژاد هم سعی کردند تا با یکی کردن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد را کنار بزنند.

22

  • جبهه متحد اصولگرایان همان مدل 6+5 است با این تفاوت که در این کمیته ظرفیت بزرگ دولت کنار زده شد.

23

  • رویکردی که دولت در اصلاح فساد و مبارزه با فقر داشته و خدماتی که در عرصه عدالت داشته است را خواستند تخطئه کنند و توصیه علما و علاقمندان به احمدی‌نژاد سبب شد تا جلوی این تخطئه گرفته شود.

24

  • جبهه پایداری در ابتدا با هدف ورود به انتخابات تشکیل نشد بلکه ضرورت حفظ گفتمان احمدی‌نژاد دلیل اصلی تشکیل آن بود. جبهه پایداری نباید به عنوان اینکه نگران جبهه انحراف است، گفتمان احمدی‌نژاد را تخطئه و دولت را دولت منحرف تلقی کند که این اشتباه بزرگ است.

25

  • درست است که دولت اشتباهاتی داشته اما مهم اصلاح این رفتار است و دولت دوباره به فضای کار بازگشته و ما با تخطئه این گفتمان به آبروی فتنه کمک می‌کنیم.

26

  • کسانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند اگر برآمده از جریان رقیب احمدی‌نژاد باشند و اراده آنها این باشد که دولت را در یک سال آینده به سئوال، استیضاح و این مسائل گرفتار کنند، کشور را دچار بحران خواهند کرد.

27

  • اگر مجلس آینده به دنبال زدن ضربه به دولت باشد ما از آن افق مطلوب رهبری فاصله می‌گیریم، بنابر این مجلسی را موفق می‌دانیم که دولتی که مورد تائید رهبری است را تقویت کنند و عاقلانه با دولت تعامل داشته باشد.

28

  • مشارکت بالا با وجود تشتت لیست‌ها یک ضرورت در کشور است چون حجم بالای مشارکت فرصت را برای فتنه‌گران داخلی و دشمنان خارجی کور خواهد کرد.

 (منبع: فارس)

کد خبر 160687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز