همشهری آنلاین: دانشمندان امیدوارند با ساخت «پرده حباب» و کاهش نویزهای ناشی از ساخت و ساز و اکتشافات در میان دریا، آرامش را به گونه‌های حیات دریایی بازگردانند

ساخت «پرده حباب» برای نجات حیوانات دریایی از امواج صوتی مرگبار

به گزارش ایسنا، محققان با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی صوتی که حیات موجودات دریایی را به مخاطره انداخته است، «پرده‌های حبابی» طراحی کرده‌اند که با تولید و انتشار میلیون‌ها حباب در داخل آب، امواج مخرب صوتی را تعدیل می‌کنند.

ساخت و ساز در خلیج سانفرانسیسکو- اوکلند (Bay Bridge) که منجر به مرگ شمار زیادی از گونه‌های ماهیان شد، محققان را به فکر ابداع این فناوری برای نجات موجودات دریایی از آلودگی صوتی انداخت.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، پس از حفاری در آب‌های این منطقه حجم زیادی از ماهی‌های مرده روی سطح آب پدیدار شدند.

«باد آبوت» زیست‌شناس دریایی و یکی از مشاوران ساخت «پرده‌های حبابی» این فناوری را در کاهش اثرات مخرب آلودگی صوتی در اعماق دریا مؤثر می‌داند و تأکید می‌کند: صدا در داخل آب به نسبت هوا سریع‌تر حرکت می‌کند؛ در این فناوری با تولید میلیون‌ها حباب هوا، سرعت حرکت صدا کند می‌شود.

فشار امواج صوتی وقتی با حباب‌های هوا برخورد می‌کنند، حباب‌ها را بصورت فشرده و متراکم درمی‌آورند و به این صورت انرژی خود را از دست می‌دهند.

بسیاری از موجودات دریایی از طریق پالس‌های صدا جفت و غذای خود را پیدا می‌کنند و وجود هرگونه نویز اضافی می‌تواند زندگی طبیعی موجودات دریایی را به مخاطره بیندازد.

نتایج تحقیق صورت گرفته توسط آکواریوم نیو انگلند در بوستون آمریکا نشان می‌دهد، صدای ملخ کشتی باعث افزایش سطح هورمون استرس در وال‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) آزمایشات لرزه‌نگاری شرکت شل در قطب شمال صدایی در حدود 160 دسیبل در 191 میلیون مترمربع ایجاد می‌کند که این میزان برای موجودات دریایی بسیار مرگبار است.

به گفته «آبوت» این فناوری نه تنها باعث نجات موجودات دریایی از خطر مرگ می‌شود، بلکه در کاهش میزان استرس و گیج شدن موجودات در اثر نویزهای زیر آبی نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

کد خبر 160481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز