یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

گروه دانش: تحقیقات تهیه انسولین خوراکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال پیگیری است و آزمایش حیوانی انسولین خوراکی ابداعی محققان ایرانی حاکی از اثربخشی و ایمنی این دارو بوده‌است.

دکتر مرتضی رفیعی تهرانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن اعلام این خبر، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: این پروژه که به همت پژوهشگران ایرانی و با همکاری دانشگاه لایدن هلند طی سال‌های 1998 تا 2002 انجام شده، در قالب دو پتنت اروپایی و بین‌المللی ثبت اختراع شده است.

به گفته وی، در فروردین1377 پروژه مشترکی با دانشگاه لایدن هلند و دانشجویی ایرانی به نام دکتر فرید درکوش با موضوع کار شیوه‌های نوین دارو‌سازی از نوع خوراکی، آغاز شد که جرقه تولید انسولین خوراکی از این طرح تحقیقاتی زده شد.

در این طرح، پلیمری جدید سنتز شده است که  وقتی داخل آب می‌رود حداقل 50 برابر حجم اولیه بزرگ می‌شود. اگر این پلیمر داخل کپسول قابل جذب در روده شود و داخل آن نیز هر نوع داروی خوراکی مانند انسولین قرار بگیرد، سامانه دارویی که در کپسول پوشش روده‌‌ای قرار داده شده، از معده عبور کرده و در روده حل می‌شود. در نتیجه داروی قرار داده شده در داخل پلیمر، آزاد شده و از طریق مسیر بین سلولی جذب خون می‌شود.

دکتر رفیعی، با بیان اینکه نتایج اولیه تحقیقات که روی حیوانات انجام شده در نشریات علمی آمریکا و اروپا چاپ شده است، تصریح کرد: بعد از بررسی‌های اولیه، افراد سالمی نیز داوطلب شدند از کپسول‌هایی که در داخل غشاء پلیمری آن رادیواکتیو تزریق شده بود، استفاده کنند تا چگونگی فرآیند پلیمر و دارو در بدن انسان بررسی شود و خوشبختانه نتایج تمامی آزمایش‌ها حاکی از بی‌خطر بودن این روش است.

کد خبر 16047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز