گروه اقتصادی - محمد رضایی: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفت: در صورت تصویب لایحه‌ بودجه سال 91، امکان افزایش حقوق کارمندان بین 12 تا 15 درصد فراهم خواهد شد.

به گزارش همشهری، پس از افزایش انتقادات کارشناسان نسبت به لایحه بودجه، سرانجام دولت سکوت خود را شکست تا شاید پاسخی قانع‌کننده به جملاتی از قبیل حیرت آور بودن بودجه 91 ارائه کند.در همین راستا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری روز گذشته خبرنگاران رسانه‌های کشور را دعوت کرد تا جزئیات لایحه بودجه سال 91 را از زبان رحیم ممبینی به اطلاع مردم برساند.

این در حالی بود که معاون بودجه این معاونت در اظهاراتی کلی و بدون توجه به انتقادات شدید نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، صرفا به بیان برخی کلیات اکتفا کرد و با رد هرگونه کسری بودجه در سال آینده، حذف برخی اعداد و ارقام در لایحه را گامی در جهت شفافیت هرچه بیشتر بودجه عنوان کرد. او البته اخبار خوشی هم برای کارمندان دولت داشت و آن اینکه درصورت تصویب لایحه ارائه شده از سوی دولت افزایش حقوق و مزایای شاغلین و بازنشستگان معادل 12 درصد خواهد بود که این رقم می‌تواند بنا به تشخیص دولت تا 15 درصد هم افزایش یابد. به گزارش همشهری، افزایش 15درصدی حقوق اگرچه نسبت به میزان افزایش سال‌جاری (6درصد)، قابل توجه است اما همچنان با تکلیف قانونی افزایش حقوق متناسب با تورم فاصله دارد.

این مقام دولتی همچنین درباره سقف معافیت‌های مالیاتی کارکنان دولت در سال 91 گفت: این رقم برای کل سال 6 میلیون و 600 هزار تومان درنظر گرفته شده است، به این ترتیب سقف معافیت مالیاتی برای هر ماه که در سال 90 معادل 450 هزار تومان بود در سال آینده به 550 هزار تومان افزایش خواهد یافت. ممبینی گفت:‌ در بودجه سال آینده به پرداخت کارکنان دولت توجه بیشتری شده و محدودیت‌هایی که در ضوابط اجرایی قانون بودجه ۹۰ که برای اضافه‌کار و سایر مزایای کارکنان دولت درنظر گرفته شده بود، برداشته و یا کمتر می‌شود.

اقرار به ابهام هدفمندی یارانه‌ها در بودجه

ممبینی در تأیید گزارش قبلی همشهری مبنی بر معلوم نبودن رقم یارانه‌های نقدی، تصریح کرد که در لایحه بودجه 91 رقمی به‌عنوان هدفمندی یارانه‌ها درنظر گرفته نشده و قرار هم نیست در این ارتباط لایحه الحاقی از سوی دولت به مجلس ارائه شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد که بلاتکلیفی مردم درباره رقم پرداخت یارانه‌های نقدی و قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده کماکان به قوت خود باقی باشد. به گفته وی رقم یارانه نان برای سال آینده بدون تغییر نسبت به سال گذشته حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و یارانه برق ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی

وی گفت:‌ ۴۲ درصد از بودجه عمومی کشور از نفت تامین می‌شود، به این ترتیب که از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی کشور در سال آینده۶۱ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی است. ممبینی با اشاره به درنظر گرفتن نفت 85 دلاری در لایحه بودجه، از کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت و تأکید کرد: در سال آینده 23 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم معادل 19.5 میلیارد دلار باشد.

به گفته ممبینی، درآمدهای مالیاتی دولت با افزایش حدود 13 درصدی به 46 هزار میلیارد تومان رسیده است اما کماکان مالیات بر عملکرد شرکت ملی نفت در همین بخش و جزو درآمدهای غیرنفتی دولت حساب می‌شود. به این ترتیب که شرکت نفت هم مانند سایر شرکت‌های دولتی ۵ درصد مالیات و ۴۰ درصد سود ابرازی می‌پردازد.

ممبینی در مورد علت درنظر گرفتن سود سهام علی‌الحساب شرکت ملی نفت به‌عنوان درآمدهای غیرنفتی به خبرنگار ما گفت:‌ این شیوه محاسبه درآمدهای دولت صحیح است، ضمن اینکه این رقم در لایحه بودجه ۹۱ حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده و مالیات علی‌الحساب شرکت ملی نفت ایران هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، درحالی‌که این رقم در سال ۹۰ حدود ۹۸۰ میلیارد تومان بود.

دلار دو نرخی در سال 91

وی در بخش دیگری از اظهارات خود رقم دلار در بودجه سال آینده را 1150 تومان اعلام کرد و در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر علت عدم‌پایبندی به سیاست تک نرخی ارز، تصریح کرد: تفاوت قیمت ارز در سال‌های گذشته هم بود، اما یک ردیف مجزا برای تفاوت این نرخ با نرخ مرجع درنظر گرفته شده است که این شیوه مورد پذیرش مجلس است. البته تا نرخ مرجع یعنی 1226 تومان جزو منابع دولت محسوب می‌شود.

تفسیر دولتی از انقباضی بودن بودجه

ممبینی انقباضی بودن بودجه را اینگونه تفسیر کرد که به‌رغم افزایش 12 درصدی ارقام بودجه، این رقم نسبت به رشد حداقل 20 درصدی بودجه‌های سنوات گذشته کمتر است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در بسیاری از ردیف‌های بودجه رقمی درج نشده است. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: 10

هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 90 بابت رد دیون، 8 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون پیمانکاران، 4 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند‌سازی‌ برای کمک به بودجه دولت و منابعی بابت فروش طرح‌های سرمایه‌ای درنظر گرفته شده است اما این ارقام در لایحه بودجه سال 91 دیده نشده است. وی با اعلام اینکه این ارقام بودجه را غیرشفاف می‌کرد، بار دیگر بر شفافیت لایحه بودجه تقدیم شده به مجلس تأکید کرد.

به گفته ممبینی، نظر برخی نمایندگان این است که این ارقام در لایحه آورده شود اما به‌نظر دولت اگر این ارقام نباشد، بودجه شفافیت بیشتری می‌یابد. وی تأکید کرد: البته هیچ پرداختی خارج از قانون بودجه نیست. ممبینی با اشاره به طرح بحث کسری بودجه در سنوات گذشته، تأکید کرد: لایحه بودجه 91 نیز بدون کسری بسته شده است.

بودجه سایه نداریم

ممبینی با بیان اینکه برای سال آینده بودجه سایه درنظر گرفته نشده است، تأکید کرد: تحریم‌ها همیشه وجود داشته و شدت و ضعف دارد و باید برنامه‌ریزی کنیم اما نباید از مباحث غیبی غافل شویم که انسان صاحب و خالقی دارد و ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است. بودجه عمومی کشور ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است که می‌توان در اجرا اقدامات لازم را درنظر گرفت.

کد خبر 160389
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز