همشهری آنلاین – زهره بانی: نوجوانی مهم‌ترین مرحله در زندگی هر کسی است طوری که پایه هر عادتی در این سن گذاشته می‌شود و تاثیرات منفی یا مثبت آن در طول زندگی همراه فرد است

نوجوانان ورزش

سلامت بزرگ‌ترین نعمت و مهمترین عامل شادی در زندگی است. وقتی کسی خود را در بهترین شرایط سلامت می‌بیند، باز هم باید تلاش کند تا این سلامتی را حفظ کرده و حتی آن را ارتقا دهد و از مزایای آن بهره ببرد. این ارتقای سلامت چه در سایه ورزش اتفاق بیفتد یا هر کار جدی دیگری در این زمینه، مهم این است که فرد از مزایای آن بهره مند می‌شود.

طراحی و برنامه ریزی یک شیوه و سبک زندگی سلامت در سنین نوجوانی، برای داشتن زندگی سالم در سال‌های آتی بسیار مهم است، زیرا در این سنین است که بسیاری زمینه‌ها برای زنگی آتیه مهیا و زمینه سازی می‌شود.

عادت‌هایی که شما در نوجوانی در خصوص رژیم غذایی وعادت‌های ورزشی می‌گیرید، روی تمام طول زندگی شما تاثیر می‌گذارند.

  • تغذیه خود را اصلاح کنید

وقتی فردی در سال‌های نوجوانی تغذیه مناسب و رژیم غذایی صحیحی داشته باشد، عوامل خطرآفرین سنین بزرگسالی که عمدتا باعث مرگ و میرهای ناشی از بیماری می‌شوند به شدت کاهش می‌یابند.

  • از انواع و اقسام دود و مواد مخدر و الکل دوری کنید

اجتناب از رفتارهای زیان‌آور مثل مواد دودزا، الکل و مواد مخدر، شانس بیشتری را فراهم می‌کند تا فرد در آینده از زندگی سالم و شاد برخوردار باشد. دلیل این موضوع هم بسیار ساده است، عادت‌های غلطی که سلامت را به مخاطره می‌اندازند رفته رفته می‌توانند با بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند موجبات زندگی پر درد و رنج و مر‌گ‌های سخت را فراهم کنند.

بسیاری بزرگسالان از بیماری‌هایی رنج می‌برند که پایه آن در سال‌های مهم و شکل دهنده‌ی نوجوانی و بر اثر عادت‌های غلط گذاشته شده است و از آن جمله می‌توان به چاقی، اعتیاد اشاره کرد. این مشکلات با افزایش سن، سخت‌تر شده تا جایی که دیگر به هیچ طریقی نمی‌توان آسیب‌های وارده به بدن را بی‌اثر کرد.

  • ورزش کنید

ورزش کنید و به اطرافیان خود هم ورزش کردن را توصیه کنید. این ورزش الزاما نباید در حد ورزش حرفه‌ای یا هر روزه باشد، همین قدر که لا به لای زندگی پر مشغله زمان‌هایی هر چند کوتاه را به این مسئله اختصاص دهید کافیست.

بنا بر این وقتی والدین ، فرزندان خویش را به خوردن سبزیجات، دوری از مواد مخدر و سیگار و دیگر عادت‌های نادرست تشویق می‌کنند، در حقیقت زمینه سلامت و شادی آنها را برای زندگی آینده فراهم می‌کنند.

زندگی سالم دوران نوجوانی، می‌تواند ضامن سلامت دوران بزرگسالی باشد.

کد خبر 159262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز