مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

navid

 پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.

ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.

دسن

آشنایی با ماهواره امید/ آشنایی با ماهواره‌بر سفیر / آشنایی با سازمان فضایی ایران/

دسن

تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه‌های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراکم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگل‌ها، شناسایی آتش سوزی جنگل‌ها، تعیین خطوط ساحلی، خشکسالی، سیل و زلزله می‌باشد.

ماهواره نوید دارای ابعاد 50#50#50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شکل با شیب مداری 55 درجه حرکت می کند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه‌ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ساختار ایستگاه‌های زمینی به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد کرده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می‌دهند. ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 159182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز