دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند اندازه گرفتن فشار خون در هر دو بازو به جای یک بازو، می‌تواند افزایش خطر بیماری قلبی یا حتی مرگ را پیش‌بینی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه اکستر در مروری بر مقالات پزشکی دریافتند که تفاوت فشار خون سیستولی یا ماگزیمم میان دو بازو ممکن است شاخصی مفیدی از احتمال دچار شدن به مشکل قلبی باشد.

پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و زوال عقل هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) فشار خون بالا به صورت فشار خون بالاتر از 140 روی 90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر تعریف کرده است. جیوه در دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون به کار می‌رود.

اولین شماره فشار خون ماکزیمم (سیستولی) و دو مین شماره فشار خون در حال استراحت (دیاستولی) را اندازه‌گیری می‌کند.
یافته‌های این مقاله که در شماره اخیر جورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، بیانگر آن است که اندازه‌گیر فشار خون در هر دو بازو باید به روش استاندارد بدل شود.

این تحقیق 28 بررسی که داده‌های مربوط تفاوت فشار خون سیستولی میان دو بازو را دربر داشتند، بازبینی کرده بود.

آنها به این نتیجه رسیدند که تفاوت 15 میلی‌متر جیوه یا بیشتر با افزایش خطر تنگ و سخت شدن شریان‌های تغذیه کننده پاها ارتباط دارد.

این حالت همچنین با بیماری عروق مغزی که به مغز خون می‌رسانند و ممکن است در زوال عقل نقش داشته باشند، ارتباط دارد.

بیشتر بودن تفاوت میان فشار خون سیستولی در دو بازو از حد 15 میلی‌متر جیوه باعث افزایش مرگ و میر به علت مشکلات قلبی-عروقی می‌شود.

به گفته این پژوهشگران اغلب چنین مواردی علائم بالینی واضحی ندارند و اندازه‌گیری فشار خون در دو بازو باعث می‌شود بهتر بتوان افراد درمعرض خطر را شناسایی کرد.

کد خبر 158873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز