گروه اجتماعی: سبد کالای اقشار آسیب‌پذیر امسال هم توزیع نمی‌شود و به جای آن سبد کالای اساسی برای افراد نیازمندتر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توزیع می‌شود.

فقر

 عبدالله عمادی، معاون اجتماعی این وزارتخانه به ایسنا گفت: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، «سبد کالای اقشار آسیب‌پذیر» امسال توزیع نمی‌شود؛ چرا که مقرر شده با اجرای این قانون، توزیع این سبد قطع شود اما سبد ویژه‌ای برای افراد نیازمندتر که کودکان زیر 6‌سال، ‌زنان‌باردار و زنان شیرده‌ هستند تعریف شده که با عنوان سبد کالای اقشار آسیب‌پذیرتر نامیده شده‌است. به گفته عمادی توزیع این سبد، افراد پشت نوبت سازمان‌ها و نهادهای حمایتی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

در ماده38 برنامه پنجم توسعه کشور آمده است: به‌منظور ایجاد و حفظ یکپارچگی در تأمین، توسعه و تخصیص عادلانه منابع عمومی سلامت، دولت سالانه فهرست مواد و فراورده‌های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب برای گروه‌های سنی مختلف را اعلام و مورد حمایت مالی قرار دهد.با توجه به این ماده قانونی به‌نظر می‌رسد که گروهی از افراد که توانایی دستیابی به قوت روزانه مورد نیازشان را ندارند می‌بایست از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند، اما عملا این اتفاق هنوز رخ نداده است و تنها حمایتی که از این دسته افراد به عمل آمده گسترش طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها به کودکان 6‌‌ساله است. هر‌چند پیش از این برنامه‌هایی نیز برای تأمین تغذیه سالمندان مطرح شد اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها نتوانست در کشور گسترش یافته و ثابت شود.

سبد یا بن کالا

نخستین بار در سال1385 برای اقشار آسیب‌پذیر بن‌های دریافت کالا تعریف شد. براساس اطلاعاتی که همان زمان منتشر شده‌بود، اسحاقی معاون وقت وزارت رفاه توضیح داده‌بود: مقرر شده ۳۰‌درصد از یارانه کالابرگ‌ها در سال‌۸۵ به مددجویان نهاد‌های حمایتی- کمیته امداد و سازمان بهزیستی- خانواده‌های زن سرپرست و سایر اقشار نیازمند جامعه اختصاص یابد که یارانه ویژه کالابرگ‌ها در سال‌جاری، رقمی معادل ۱۲۰۰‌میلیارد تومان بوده و ۳۶۰‌میلیارد تومان آن به شکل کالابرگ در اختیار اقشار نیازمند قرار خواهد گرفت.

از آن پس هر سال خبرهایی درباره سبد کالا یا بن کالای اقشار آسیب‌پذیر منتشر شد که جمعیت گروه آسیب‌پذیر را 10‌میلیون نفر اعلام کرده ‌بود. سال87 بنی که به نام بن ماه رمضان اقشار آسیب‌پذیر قرار بود توزیع شود پس از ماه‌ها کشمکش در ماه اسفند به دست مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی رسید و در سال88 هم اعلام شد که توزیع بن یا سبد کالا برای اقشار آسیب‌پذیر متوقف شده است و در حالی که سرپرست کمیته امداد اعلام کرد که آمادگی توزیع اقلام کمک‌شده از سوی دولت را دارد و حتی اعلام کرد که ارزش این سبد‌ها بین 30 تا 50‌هزار تومان است اما وزارت رفاه وقت مصرانه اعلام کرد که بن ماه رمضان توزیع نخواهد شد و در سال‌های بعد هم این ماجرا تکرار شد و تقریبا دریافت بن یا سبد کالای اقشار آسیب‌پذیر به فراموشی سپرده شد.

کد خبر 158850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز