گروه شهرستان‌ها: با رسیدن سامانه پرفشار بارشی و بادهای شدید به شمال‌شرق کشور و آغاز مجدد بارش برف از اواخر روز شنبه در مناطق غربی و شمال‌غربی کشور، مشکلات مردم این مناطق نیز آغاز شد.

برف - جاده ها

در استان کرمانشاه ارتفاع برف در شهر به 30سانتی‌متر و در ارتفاعات به بیش از 70سانتی‌متر رسید. بارش سنگین برف باعث مسدود شدن محور ارتباطی پاوه به مریوان شد و طبق‌ گزارش اداره راه‌وترابری شهرستان پاوه برف راه ارتباطی 30روستای این شهرستان را با جمعیتی حدود 10هزار نفر مسدود کرد اما با تلاش اکیپ‌های برف‌روبی و راهداری اداره راه و ترابری، این محورها بازگشایی شد و تردد در آنها جریان یافت. در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل نیز بارش برف با کولاک توأمان شد و تردد در برخی از محورهای مواصلاتی این استان‌ها را با مشکل جدی روبه‌رو کرد.

در همین خصوص خسرو اسدپور، رئیس اداره راه و ترابری شهرستان هشترود مراغه به ایرنا گفت: کولاک شدید از روز شنبه در منطقه آغاز شده و فعالیت گروه‌های راهداری این شهرستان را برای بازگشایی راه‌های ارتباطی روستایی با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: به‌رغم بازگشایی راه ارتباطی 50 روستای این شهرستان طی روز گذشته، بروز پدیده کولاک مجددا راه ارتباطی این روستاها و 10 روستای دیگر را مسدود کرد. وی ادامه داد: درصورتی که وزش باد و کولاک در منطقه قطع نشود، احتمال مسدود شدن راه ارتباطی 100 روستای این شهرستان وجود دارد. بارش برف و کولاک در استان‌های همجوار آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی نیز با شدت بسیار زیادی در روز گذشته ادامه داشت تا اینکه راه ارتباطی 54روستای زنجان بسته شد. البته طبق اطلاعیه اداره راه‌ و ترابری این استان از این تعداد محور، تا لحظه تنظیم خبر 11راه ارتباطی روستایی در شهرستان ماهنشان بازگشایی شده و تلاش راهداران برای بازگشایی دیگر راه‌های روستایی مسدود شده نیز ادامه داشت.

همچنین بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری تردد در گردنه عسل‌کشان در شهرستان کوهرنگ را نیز غیرممکن کرد. به گفته معاون راهداری راه و ترابری چهارمحال و بختیاری گردنه «چری» در شهرستان کوهرنگ با وجود بارش 15سانتی متر برف باز است و تردد در آن جریان دارد اما گردنه عسل‌کشان تا اطلاع ثانوی بازگشایی نمی‌شود و مردم دهستان «موگویی» می‌توانند از طریق راه ارتباطی «بزنوید» با شهرستان الیگودرز در استان لرستان ارتباط برقرار کنند.

اما همانطور که گفته شد بارش برف و کولاک مناطق شمال شرق را هم فراگرفت. شدت برف و کولاک در برخی از مناطق استان خراسان‌شمالی به‌حدی زیاد بود که خطوط ارتباطی برق و تلفن در آنها قطع شد. به‌طور نمونه بارش برف و کولاک شدید موجب قطعی برق و تلفن تعدادی از روستاهای بخش حصار گرمخان از توابع شهرستان بجنورد در روز یکشنبه شد. همچنین برف و کولاک شدید تردد در گردنه‌های اصلی و فرعی استان خراسان شمالی را دشوار کرد؛ به‌نحوی که در گردنه «اسدلی» در محور بجنورد- اسفراین و گردنه «امین‌الله» در محور بجنورد - جنگل گلستان، تردد فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است. گفتنی است اداره‌کل هواشناسی استان خراسان‌شمالی اعلام کرده که ناپایداری جوی در این استان تا اواسط هفته جاری ادامه خواهد داشت.

سیل در مازندران

در استان مازندران نیز بارش باران از روز شنبه همراه با توفان آغاز شد و به ‌همین خاطر در برخی از شهرستان‌ها سیل خیابان‌ها را فراگرفت و خساراتی را به بار آورد. در شهرستان نور بارش شدید باران و وقوع توفان سنگین به تاسیسات آبرسانی روستایی این شهرستان خسارات سنگینی وارد کرد. مدیر امور آبفار نور در این باره گفت: بارش باران و وقوع توفان سنگین در منطقه بالادست روستاهای مجتمع آبرسانی تاشکوه، بهسازی چشمه «آنیمار» را از بین برد و 120متر خطوط انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلن نمره 110 و 200 خسارت دید. فرجی، خسارات سیل را بیش از 900میلیون ریال برآورد کرد.

کد خبر 158749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز