صدور هر انقلابی را باید در قالب آرا، افکار و اندیشه‌های رهبران آن بررسی کرد.

حضرت امام‌خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در نخستین روز‌های پیروزی انقلاب، صدور انقلاب را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند و پس از ایشان نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان جانشین خلف ایشان، خط‌مشی‌های امام راحل(ره) را پیگیری کردند. از این رو با تعمق در بیانات مقام‌معظم رهبری در باب صدور انقلاب، به روشنی می‌توان به میزان مطابقت جنبش‌های بیداری اسلامی با آنچه از صدور انقلاب در ذهن ایشان و حضرت امام‌(ره) بوده پی برد. در این گزارش تلاش شده تا بیانات ایشان در خصوص صدور انقلاب در 2 مقطع، پیش از آغاز جنبش‌های بیداری اسلامی و پس از آن مورد بررسی قرار گیرد.

وظیفه صدور انقلاب

اگر صدور انقلاب به معنای صدور فرهنگ قرآنی و انسان‌ساز اسلام است، این درست است و به آن نیز افتخار می‌کنیم. ما وظیفه‌ خود می‌دانیم که با صدای بلند و توان بالا، مفاهیم، ارزش‌ها، احکام و معارف اسلامی را که مایه‌ نجات ملت‌ها و مستضعفان و مظلومان است، اشاعه دهیم. ما احساس می‌کنیم که اگر به این تکلیف عمل نکنیم، مقصریم.اگر ما اقدام به گسترش مفاهیم و ارزش‌های اسلامی و انقلابی هم نکنیم، طبیعت این مفاهیم و معارف آن است که مثل هوای لطیف و عطر گل‌های بهاری، خودبه‌خود در فضای ذهنیت جهان گسترش پیدا می‌کنند؛ چه دشمنان بخواهند و یا نخواهند.
بیانات مقام‌معظم رهبری در مراسم چهلمین روز ارتحال امام(ره) 22/04/1368

حمایت معنوی و سیاسی

هرکس، در هر جای دنیا برای عزت اسلام قیام کند، ما از او حمایت معنوی و سیاسی می‌کنیم. دشمن می‌خواهد بگوید «شما پشتیبانی مادی می‌کنید»، این دروغ است. دشمن می‌خواهد بگوید «شما با نهضت‌هایی که در کشورهای اسلامی است، ارتباط دارید»، ما ارتباط سازمانی را، ارتباط رسمی را، ارتباط به آن معنایی را که دشمن در نظر دارد، جدا تکذیب می‌کنیم. البته امروز همه کسانی که در دنیای اسلام، به نام اسلام صدا بلند می‌کنند، تحت‌تأثیر امام بزرگوار ما هستند. در اینکه تردیدی نیست. من در خطبه‌ عیدفطرِ امسال گفتم: دشمن به ما می‌گوید چرا انقلابتان را صادر می‌کنید؟ ما در جواب دشمن می‌گوییم انقلابمان را صادر نمی‌کنیم، انقلاب ما صادر شد و گذشت و تمام شد! شما در مقابل یک عمل انجام شده قرار دارید. صدور انقلاب به معنای صدور یک کالا نیست که به‌طور دائم، آن هم به وسیله‌ اشخاص بخواهد ادامه داشته باشد. صدور یک فکر و یک اندیشه، به معنای آن است که آن اندیشه، صحیح است و دل انسان‌ها را در اکناف عالم، به خود جذب می‌کند. این کار انجام گرفت و روزبه‌روز آثارش را در دنیا حتی بعد از رحلت امام بزرگوار ما نشان می‌دهد.
بیانات مقام معظم رهبری در خطبه ‏های نماز جمعه تهران‏ 14/03/1372

پیام صلح و دوستی

ما جنگ‌افروز نیستیم. ما طبق مبانی‌مان، با جنگ‌افروزی مخالفیم. اصول ما اقتضا می‌کند که پیام دوستی، صلح، محبت، امنیت و آرامش داشته باشیم چون ما حرف داریم. کسی که حرف ندارد، می‌خواهد فضا شلوغ باشد؛ صدا به کسی نرسد و کسی نداند که او چه گفت. کسی که اهل زورگویی و چَپُوْ کردن است، دلش می‌خواهد که فضا شلوغ شود تا او در وسط کار چَپو کند. اما کسی که حرف حساب دارد، دلش می‌خواهد همه ساکت شوند؛ آرام باشند و فضا آرامش داشته باشد تا حرف حساب او را بشنوند. ما حرف حساب داریم. ما پیام داریم.
بیانات مقام‌معظم رهبری در دیدار اعضای ارتش جمهوری اسلامی ایران‏ 30/01/1374

پیام آزادی و بیداری

دشمن که می‌گوید «انقلاب به وسیله انقلابیون صادر می‌شود»، اشتباه و غلط مضاعف می‌کند. دوبار غلط می‌کنند. اشتباه اول آنها اینجاست که نظام جمهوری اسلامی، درصدد صادر کردن هیچ‌چیز نیست. نظام جمهوری اسلامی دارای حقیقتی است که همان انقلاب است. این ملت، حقیقتِ انقلاب را به وجود آورد و نظام جمهوری اسلامی، تجسم انقلاب است. اشتباه دوم این است که تفکر انقلاب و پیام انقلاب که پیام آزادی و بیداری است، احتیاج به صادر کردن ندارد. مگر لازم است کسی این مفاهیم را صادر کند؟! خب؛ یک حرف و حقیقتی است که ملت‌ها از آن بی‌خبرند، وقتی مواجه شدند و تجربه‌ موفق جمهوری اسلامی را دیدند، قهرا درس می‌گیرند. لازم نیست به ملت‌ها گفته شود که «شما هم بیایید این‌طور عمل کنید». ملت‌ها، نظام جمهوری اسلامی، انقلاب، موفقیت‌های این ملت و عزت ایران و اسلام را می‌بینند و درس می‌گیرند. امروز بیداری اسلامی در کشورهای گوناگون و بیداری روح معنویت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامی است.
بیانات مقام‌معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی‌(ره) در مرقد مطهر 14/03/1374

خشم استکبار

نمی‌توانند این نظام را در چارچوب مرزهای ایران محبوس کنند. مسلمانان دنیا، این نظام را از خود می‌دانند و این همان چیزی است که استکبار را به‌شدت خشمگین می‌کند. اسم این را صدور انقلاب می‌گذارند؛ یعنی همان تعبیری که انقلابیون مارکسیست، در دهه‌های میانه‌ قرن بیستم، به آن افتخار می‌کردند؛ در حالی که ما به آن معنا و به آن صورت، معتقد به صدور انقلاب نیستیم. وقتی که این انقلاب، اسلامی است، پس همه‌ مسلمانان عالم، به آن علاقه‌مند و معتقدند و آن را از خود می‌دانند.
بیانات در اجتماع با شکوه زائران مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) 14/03/1376

عامل بیداری اسلامی

سرجنبانان رژیم آمریکا و انگلیس هی نیایند پشت بلندگوها بگویند ایران تحریک می‌کند. نه، ایران هیچ‌کس را تحریک نمی‌کند. آن جوان عراقی که در خیابان و خانه‌ خود، تانک و چکمه‌پوشان بیگانه را می‌بیند، احتیاج به تحریک ندارد. کجای دنیا جوانان و مردان غیور و زنان شجاعِ یک جامعه حضور اشغالگران را تحمل کردند که اینها تحمل کنند؟ هیچ جا تحمل نکردند، اینها هم تحمل نخواهند کرد؛ بنابراین محرک نمی‌خواهد. عامل اصلی، بیداری اسلامی است؛ این را هم خودشان خوب فهمیده‌اند. این، مخصوص عراق هم نیست؛ امروز در هر جای دنیای اسلام، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و امثال اینها حضور یابند و خود را با مردم مواجه کنند، موج عظیم نهضت و بیداری اسلامی را لمس خواهند کرد. امت اسلامی نسیم بیداری را حس کرده و عطر بازگشت به معارف اسلام را بوییده است. همه‌ اینها از آن نهضت عظیمی که شما مردم به راه انداختید و از آن مرد بزرگ و آسمانی که توانست این اقیانوس را متلاطم و این دل‌ها را آگاه کند- امام راحل عظیم‌الشأن- سرچشمه می‌گیرد.
بیانات رهبر‌معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و کارگران‏ 10/02/1382

بازتولید معارف اسلامی

هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی و قاموس سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود آن را صادر کرد یا با ابزارهای نظامی و امنیتی بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم.مسئله‌ جمهوری اسلامی، مسئله‌ بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمان‌ها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجات‌بخش بشریت است، آشنا شوند؛ ...امت اسلامی بر اثر غفلت، مدت‌های طولانی این حقایق را از یاد برده بود. امت اسلامی می‌تواند آزاد باشد، پیشرفته باشد، عالم باشد، عزیز باشد، مقتدر باشد؛ اینها به برکت تعالیم اسلامی به‌دست‌آمدنی است.
بیانات در دیدار طلاب خارجی حوزه‌ علمیه‌ قم‌ 03/08/1389

حرف نوی جمهوری اسلامی

مهم نیست که این شعارها از کجا الهام گرفته است مهم این است که حرف‌ها، شعارها و خواسته‌های 30ساله ملت ایران، اکنون در خاورمیانه، خلیج‌فارس و شمال آفریقا، سبز شده است و این حقیقت، مصداق روشن وعده پروردگار کریم در یاری رساندن به ملت مؤمن ایران است که با تحمل سختی‌ها، در صراط مستقیم الهی تلاش و مبارزه کرده است.حرکت عظیم ملت‌ها، نشانه بیداری آنهاست و این بیداری به استناد واقعیات گسترده و تردیدناپذیر، صبغه اسلامی دارد. البته این بیداری اسلامی به معنای آن نیست که همه آنها حکومت اسلامی می‌خواهند یا مدل حکومت اسلامی ایران را قبول دارند.در این اوضاع پیچیده و حساس، دستگاه سیاست خارجی کشور در عرصه گسترده و مؤثر دیپلماسی جهانی، باید حرف نوی جمهوری اسلامی را برای ملت‌ها و برای جهان تبیین کند.
دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی ایران با رهبر معظم انقلاب 07/10/1390

مرز قدرت جهانی

مسلمانان برای اینکه بتوانند مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل کنند، باید خود را به مرز قدرت بزرگ جهانی برسانند و این جز با همکاری و همدلی و اتحاد کشورهای‌اسلامی به‌دست نخواهد آمد. این، وصیت فراموش‌نشدنی امام خمینی عظیم است.
پیام به کنگره عظیم حج 14/08/1390

انتقال مقاومت

ملت ایران صبر کردند؛ شما صبر کردید، مقاومت کردید، مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کردید و اینها امروز اثر بخشیده است، امت اسلامی بیدار شده است. مستکبران خیال نکنند که می‌توانند زنجیره‌ این قیام‌ها و بیداری‌های اسلامی را در منطقه از بین ببرند و خاموش کنند؛ ابدا. بدون شک این حرکت بیداری ادامه پیدا خواهد کرد و آینده‌ بهتری در انتظار این مردم است.
بیانات در اجتماع مردم پاوه‌ 25/07/1390

نقطه پایان عقب ماندگی

امروزه نهضت بیداری اسلامی سراسر منطقه را فراگرفته و فصل تازه و تعیین کننده‌ای در سرگذشت امت اسلامی گشوده است. این حرکت عظیم که بی‌گمان می‌تواند به ایجاد یک مجموعه‌ مقتدر و پیشرفته و منسجم اسلامی در این نقطه‌ حساس جهان منتهی شود و به حول و قوه‌ الهی و با عزم راسخ پیشروان این نهضت، نقطه‌ پایان بر دوران عقب‌ماندگی و ضعف و حقارت ملت‌های مسلمان بگذارد، بخش مهمی از نیرو و حماسه‌ خود را از قضیه فلسطین گرفته است.
بیانات در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین‌ 09/07/1390

مردمی بودن انقلاب‌ها

مردمی بودن این انقلاب‌ها مهم‌ترین عنصر در تشکیل هویت آنهاست. قدرت‌های خارجی که با آخرین توانایی‌ها و شگردهای خود سعی می‌کردند حکام مستبد و فاسد و وابسته را در این کشورها حفظ کنند و تنها هنگامی از حمایت آنها دست برداشتند که قیام و عزم مردم، هیچ‌گونه امیدی برای آنها باقی نگذاشت، حق ندارند خود را در پیروزی این انقلاب‌ها سهیم بدانند. در جایی مانند لیبی هم، ورود و دخالت آمریکا و ناتو نمی‌تواند حقیقت را مشوب کند. در لیبی، ناتو ضایعه‌های بی‌جبران آفریده است. مردم و نخبگان مردمی و کسانی که از مردم برآمده‌اند، خود صاحبان این انقلاب‌ها و متعهد به حراست از آن و ترسیم‌کننده مسیر آینده و رو‌به تکامل آن هستند و خواهند بود ان‌شاءالله.
نظام‌سازی کار بزرگ و اصلی شماست. این کاری پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی، یا ناسیونالیسم افراطی، یا گرایش‌های چپ مارکسیستی، خود را بر شما تحمیل کند. اردوگاه شرق چپ فروریخت و بلوک غرب فقط با خشونت و جنگ و خدعه بر سرپا مانده و عاقبت خیری برای آن متصور نیست. گذشت زمان به زیان آنها و به سود جریان اسلام است. هدف نهایی را باید امت واحده‌ اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی جدید بر پایه‌ دین و عقلانیت و علم و اخلاق، قرار داد. آزادی فلسطین از چنگال درنده‌ صهیونیست‌ها نیز هدفی بزرگ است. کشورهای بالکان و قفقاز و آسیای غربی پس از 80سال از چنگال شوروی سابق نجات یافتند؛ چرا فلسطین مظلوم نتواند پس از 70سال از اسارت صهیونیست‌های ظالم نجات یابد؟
بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی‌ 26/06/1390

الگوی ملت‌ها

امروز شما چه بخواهید، چه نخواهید، چه خودتان بدانید، چه ندانید، چه تصدیق بکنید یا نکنید، برای بسیاری از ملت‌ها الگو و اسوه شده‌اید. این بیداری اسلامی که مشاهده می‌کنید، چه بگوییم، چه نگوییم، چه به رو بیاوریم، چه نیاوریم، چه دیگران به رو بیاورند، چه نیاورند، اثرگرفته از حرکت عظیم ملت ایران است. این انقلاب عظیم، این انقلاب بزرگ، این تحول بنیان‌برافکنِ سنت‌های طاغوتی و نظام طاغوتی و نظام سلطه، ملت ایران را به یک اسوه تبدیل کرد. شما اگر بخواهید به لوازم اسوه بودن و الگو بودن عمل کنید، بایستی معرفت دینی و معرفت اسلامی خودتان را عمق ببخشید.
بیانات در دیدار جمعی از شعرا 24/05/1390

ثبات و استمرار

ثبات و استمرار و استقرار نظام جمهوری اسلامی از جمله‌ مهم‌ترین عواملی بوده است که ملت‌های منطقه و ملت‌های مسلمان را امیدوار کرده و می‌توان گفت نقش مؤثری در ایجاد این حرکت عظیم اسلامی منطقه و آزادی و بیداری ایفا کرده.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان 19/05/1390

نامبارک در قفس

واقعا ابعاد آنچه در مصر و در تونس و در یمن و در بعضی از مناطق دیگر دارد اتفاق می‌افتد، الان قابل محاسبه نیست؛ ابعاد این خیلی عظیم است. این آوردن نامبارک مصر توی قفس و وارد دادگاه کردن، اصلا یک حادثه‌ پرمعنای عجیبی است. مسئله فقط مسئله اینکه یک رژیمی رفت یا یک قدرتی رفت و یکی دیگر جایش می‌آید، نیست؛ از این خیلی عمیق‌تر است. امروز رژیم اشغالگر قدس محاصره است در بین کشورهایی که برای مقابله‌ با او انگیزه دارند. حوادث، حوادث عجیبی است. البته مرتب دارند تلاش می‌کنند برای اینکه بر امواج بحران در این منطقه سوار شوند و بیداری را به نحوی کنترل کنند؛ اما نتوانستند و ان‌شاءالله به برکت بیداری ملت‌ها نخواهند توانست؛ کما‌اینکه حالا همین شعارهای اسلامی‌ای که در مصر داده شد، باز مجددا خواب اینها را پریشان کرد.
بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران 16/05/1390

پیش‌بینی بیداری

امام بزرگوار حرکت بیداری ملت‌های مسلمان را پیش‌بینی می‌کرد و خداوند متعال تفضل فرمود، این پیش‌بینی به‌وقوع پیوست؛ همچنان که سقوط حکومت شوروی را پیش‌بینی کرد و خدای متعال آن را تحقق بخشید.
بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی(ره) 14/03/1390

بیداری تا قلب اروپا

من به شما عرض بکنم؛ فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه‌ غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم، حرکات بیداری‌ای به وجود آمده باشد؛ این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت. آن روزی پیش خواهد آمد که همین ملت‌های اروپایی علیه سیاستمداران و زمامداران و قدرتمندانی که آنها را یکسره تسلیم سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی آمریکا و صهیونیسم کردند، قیام خواهند کرد. این بیداری، حتمی است. حرکت ملت ایران، امتداد و عمقش اینهاست؛ حرکت عظیمی است.
بیانات در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور 14/02/1390

نتیجه بیداری

امروز به برکت اسلام، به برکت انقلاب اسلامی، به برکت بیداری عمومی اسلامی، یک حوادثی در منطقه دارد اتفاق می‌افتد. مطمئنا این بیداری مردم به نتیجه خواهد رسید؛ همچنان که تا امروز، تا این ساعت، در نقاطی به نتیجه رسیده است.
بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس 03/02/1390

تحول بنیانی در منطقه

حوادثی که اخیرا در منطقه اتفاق افتاده است- حوادث مصر، تونس، لیبی و بحرین- حوادث بسیار مهمی است. یک تحول بنیانی دارد در این منطقه‌ اسلامی و عربی انجام می‌گیرد؛ این نشانه‌ بیداری امت اسلام است. همین چیزی که ده‌ها سال است شعار آن در جمهوری اسلامی داده می‌شود، امروز در متن زندگی این کشورها دارد خود را نشان می‌دهد.دو خصوصیت در این تحولات وجود دارد: یکی عبارت است از حضور مردم و دیگری عبارت است از سمت و سوی دینی در این حرکت‌ها. این، دو عنصر اساسی است. حضور مردم با جسم خودشان؛ همان اتفاقی که در انقلاب اسلامی افتاد. احزاب و پشت میزنشین‌ها و برج عاج‌نشین‌ها و تحلیل‌گرهای ذهنی هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. هنر بزرگ امام بزرگوار ما این بود که توانست مردم را وارد صحنه کند. وقتی مردم به عرصه آمدند، جسم خودشان را، دل خودشان را، نیت و همت خودشان را وارد عرصه کردند، گره‌های کور باز شد، راه‌های بن‌بست گشوده شد. امروز همین اتفاق دارد در کشورهای دیگر می‌افتد. ملت ایران سرافراز است، مفتخر است و خرسند است که آغازکننده‌ این راه بوده است و ایستادگی و استقامت کرده است.
بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 01/01/1390

افول تدریخی قدرت‌ها

امروز ملت‌های منطقه افول تدریجی قدرت‌ها را می‌بینند و در این زمینه، پیشرو، ایران اسلامی است با پشتوانه و عقبه‌ عظیم فرهنگی و امکاناتی که در این کشور هست؛ آن هم ایران متکی به اسلام، که اسلام آمیخته است با جان و روح و فکر این ملت و این مجموعه. این را بایستی نگه داشت؛ این خیلی باارزش است.
بیانات در دیدار فرماندهان و خلبانان نیروی‌هوایی ارتش 19/11/1389

حدوث بیداری اسلامی

حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس و برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به‌عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته می‌شد؛ امروز خودش را دارد نشان می‌دهد؛ لذا این دهه مهم است.
خطبه‌های نماز جمعه تهران 15/11/1389

روز به روز بیدارتر

حرکت ملت ایران در همه‌ عرصه‌ها حرکت توقف‌ناپذیری است و ان‌شاءالله بر خط درست و صراط مستقیم هدایت الهی و اسلامی و قرآنی پیش خواهد رفت. آینده‌ ملت ایران، آینده‌ روشنی است و این بر دنیای اسلام و بر امت اسلامی اثر خواهد گذاشت و ان‌شاءالله ملت‌های مسلمان را روزبه‌روز بیدارتر خواهد کرد.
بیانات در دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان قم‌ 02/08/1389

کد خبر 158660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز