آرش کارآزما: بسیاری از حوادث بزرگ تاریخی، نه در ابعاد جغرافیایی و نقطه تولد خود می‌ایستند و نه از نظر زمان در ظرف زمانی محدودی متوقف می‌شوند.

بیداری اسلامی

 برخی از وقایع و حوادث از یک مکان شروع می‌شوند اما دامنه اثرگذاری و پیامدها و بازتاب‌های آنها جهانی است. انقلاب اسلامی ایران یکی از این حوادث است. حالاپس از گذشت 33سال از انقلاب اسلامی شاهد حرکت‌هایی اعتراض‌آمیز در خاورمیانه هستیم که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی ایران برای بسیاری از مردم جهان به‌عنوان منبعی الهام‌بخش تلقی شده و موجب تجدید توان نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی و اسلامی در این کشورها شده است. آن زمان که بحث صدور انقلاب اسلامی ایران مطرح شده بود بسیاری آن را به منزله مداخله ایران در سایر کشور‌ها و براندازی نظام سیاسی آنها تلقی کردند اما فرمایش صریح امام خمینی(ره) که فرمودند صدور انقلاب با سرنیزه نیست خط بطلانی بر این نوع اندیشه کشید. ایشان در این باره یادآور شدند: «معنای صدور انقلاب ما، این است که همه ملت‌ها بیدار شوند و همه دولت‌ها بیدار شوند، خودشان را از این گرفتاری‌هایی که دارند... نجات بدهند».

1357

پیروزی انقلاب اسلامی ایران

1357 جنبش های محلی

پروژه جنبش های اسلامی در کشورهایی نظیر مصر، الجزایر، اردن، لبنان و ...

1358 اعلام روز قدس

تعیین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» از سوی امام خمینی ره

1363 تشکیل حزب الله

حزب الله لبنان پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1984 و در پی پیروزی  انقلاب اسلامی ایران، توسط شیعیان لبنان پی ریزی شد.

1366 حج خونین

بر اثر یورش بی رحمانه به حجاج ایرانی و خارجی در خانه امن الهی، 400 نفر از حجاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. این جنایت خود مقدمه ای شد برای آغاز انتفاضه ملت فلسطین.

1366 انتفاضه ملت فلسطین

انتفاضه از چهلم شهدای حج خونین سال 66 شروع شد. مرحله‌ای که به صورت خودجوش در مقابله با اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی توسط جوانان فلسطینی با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف شروع شد و آغازگر حرکتی بو که به انتفاضه شهرت یافت.

1367 گروه‌های مقاومت قدس

حماس به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین که نقش بسیار تاثیرگذاری در پیروزی فلسطین در جنگ 22 روزه نوارغزه داشته و در این سال به وجود آمد و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. با این همه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنبش‌های اسلامی در فلسطین شکل گرفتند.

1371 پیروزی اسلامگرایان ترکیه

به باور بسیاری از تحلیل‌گران، به قدرت رسیدن اسلامگرایان در ترکیه و شکسته شدن تابوهایی از قبیل منع انتخاب یک اسلامگرا به مسند ریاست جمهوری ترکیه، ممنوعیت حجاب اسلامی و امثال آنها که در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی در این کشور لائیک به وقوع پیوسته، چیزی جز تاثیر معنوی انقلاب اسلامی ایران بر این کشور همسایه نمی تواند باشد.

1389 آغاز بیداری اسلامی

تاثیر عمیق انقلاب اسلامی، باعث شکل‌گیری بیداری اسلامی در جهان اسلام شد و ارزش‌هایی همچون ظلم‌ستیزی، آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، عدالت خواهی و ... را به ارزش‌های مسلط در جوامع اسلامی تبدیل کرد، بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی تحولات منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد که از آن به تکوین خاورمیانه اسلامی یاد می شود. خاورمیانه‌ای که در آن آمریکا و اسرائیل جایگاهی نخواهند داشت.

کد خبر 158630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز