مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورشید در دوره پر فعالیت روزهای اخیر خود،‌ روز جمعه، یکی از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین جرقه‌های خورشیدی سال جدید را از یک لکه خورشیدی به فضا پرتاب کرد

جرقه خورشیدی

به گفته سازمان ملی اقیانوس و جوی آمریکا، این جرقه خورشیدی در طبقه انفجاری X1.7 رده‌بندی شده که جزء قوی‌ترین توفان‌های خورشیدی به شمار می‌روند.

چندین فضاپیما از جمله رصدخانه دینامیک خورشیدی و رصدخانه هلیوسفر خورشیدی ناسا به مشاهده این انفجار پرداختند که در ساعت 18:37 به وقت گرینویچ رخ داده است.

این توفان منجر به آزادسازی موجی از ذرات باردار موسوم به تخلیه توده تاجی شده که به گفته کارشناسان این بار به سوی زمین نیست.

به گزارش ایسنا، این جرقه از لکه خورشیدی 1402 که اخیرا فعال شده، خارج شده است. چندی پیش یک انفجار جداگانه از همین ناحیه منجر به ارسال ابری از ذرات باردار به مقصد زمین شد که قوی‌ترین توفان تابشی از سال 2003 تاکنون محسوب می‌شود.

خوشبختانه این توفان به سمت زمین نبوده و خطر خاصی امکانات ارتباطی زمین و شبکه برق را تهدید نمی‌کند. توفانهای گروه X می‌توانند منجر به بروز اختلالاتی در زیرساخت‌های ارتباطی شوند. طبق این طبقه‌بندی توفان‌های گروه M جزء انفجارهای متوسط و گروه C جزء توفان‌های ضعیف محسوب می‌شوند.

دوره‌های فعالیت خورشیدی 11 ساله بوده که اکنون در میانه دوره بیست‌وچهارم خود قرار گرفته و انتظار می‌رود در سال 2013 به اوج فعالیت خود برسد.

کد خبر 158614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز